Volkswagen wil, net zoals alle andere wagenproducenten, de markt van elektrische wagens veroveren. Maar het Duitse bedrijf staat voor enkele uitdagingen. Denk onder meer aan de dominante marktpositie van Tesla en de komst van prijsbrekers uit China. Volkswagen heeft nog heel wat werk voor de boeg om de kloof met de grootste concurrenten te dichten.
De vaststelling: Volkswagens moet in China de lokale producenten, waaronder BYD en Nio, voor laten gaan. Nochtans is China de belangrijkste markt voor de Duitse wagenproducent.
- En de vooruitzichten zijn somber, met weinig kans dat Volkswagen zijn achterstand inhaalt.
- De oorzaak: een stormloop op Chinese merken, die voertuigen aanbieden die goedkoper en vaak efficiënter zijn dan die van de Duitse groep.
Slecht nieuws: Sommige Chinese wagenproducenten trekken nu naar Europa en gaan daar rechtstreeks de concurrentie aan met Volkswagen.
- De cijfers bevestigen dit, net als de massale aanwezigheid van Chinese merken op het Autosalon van München vorige week, waar ze twee keer zo talrijk waren als twee jaar geleden.
- Ook in ons land winnen de Chinese merken aan populariteit. Het beroemde Britse merk MG, dat sinds 2006 onder Chinese vlag vaart, zag zijn verkoop met 370 procent stijgen op de Belgische markt.
Tesla, de andere grote baas
En er is meer: Alsof de overvloed aan krachtige Chinese merken nog niet genoeg is, moet Volkswagen ook nog opboksen tegen de dominantie van Tesla.
- De wagens van Tesla zijn niet alleen stijlvoller dan die van Volkswagen, maar het bedrijf van Elon Musk heeft ook op technologisch vlak een streepje voor op zijn Duitse concurrent.
- Op de beurs is Tesla (735 miljard euro) bijna tien keer zoveel waard als Volkswagen (58 miljard euro).
- Voeg daar de (nog weinig bekende) naam van VinFast aan toe, een Vietnamese fabrikant die net VW (en Ford) heeft ingehaald op de beurs, en je vraagt je bijna af wat er over 10 jaar met Volkswagen zal gebeuren.
Is de Duitse economie in gevaar?
Outlook: In de eerste helft van 2023 was Volkswagen nog steeds ’s werelds grootste autofabrikant in termen van verkoop, maar deze dominantie was voornamelijk te danken aan auto’s met verbrandingsmotoren. Maar die zullen geleidelijk verdwijnen als onderdeel van de energietransitie.
- De Duitse economie zou ook rake klappen kunnen krijgen indien Volkswagen over de kop gaat, aangezien de autosector de steunpilaar is van de Duitse industrie.
- “De autosector staat voor de vraag of en hoe we in de toekomst een wereldleider zullen zijn,” zei de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock op het Autosalon van München, meldt Bloomberg. “Voor onze natie, waar de auto-industrie goed is voor een groot deel van de waardecreatie, is dit niet alleen een economische kwestie, maar ook een veiligheidskwestie.”
- “De druk neemt toe door de zwakke economische groei en omstandigheden die internationaal niet meer competitief zijn”, geeft Hildegard Müller, hoofd van de Duitse autolobby VDA, toe.
Maar: Waar Chinese merken en Tesla vertrouwen op technologie en prestaties, kunnen Duitse fabrikanten vertrouwen op iets wat hun concurrenten niet hebben: een rijke geschiedenis.
- Autoliefhebbers zullen ongetwijfeld met heimwee hebben gekeken naar BMW’s ‘Vision Neue Klasse‘ op de Autosalon van München, waarvan de lijnen doen denken aan de modellen uit de jaren zestig. Een decennium voordat Elon Musk zelfs maar geboren was, laat staan de Chinese merken van vandaag.
- De strategie van Volkswagen omvat ook nieuwe partnerschappen, een derde poging tot een concurrerend EV-platform en een revisie van het management van Cariad, de interne softwareontwikkelaar van de wagenproducent.
- De aankoop van bijna 5 procent van Xpeng, een Chinese autofabrikant in moeilijkheden, voor 700 miljoen dollar is een van de meest agressieve maatregelen van CEO Oliver Blume om de overgang van Volkswagen naar elektrische voertuigen te versnellen.
- Voor de Chinese markt heeft VW ook nieuwe samenwerkingsovereenkomsten gesloten met accufabrikanten, specialisten op het gebied van autonoom rijden en entertainmentontwikkelaars in China, waardoor de banden met het land worden aangehaald.
(ns)