Stakingen bij Ryanair houden aan: “Piloten moeten niet de tak afzagen waar ze zelf op zitten”

Komende maandag en dinsdag wordt er opnieuw gestaakt bij luchtvaartmaatschappij Ryanair. Het conflict tussen vakbonden en directie lijkt vast te zitten door twee breekpunten. Luchtvaartexpert Luk De Wilde verduidelijkt de situatie.


Beluister hier het volledige interview met Luk De Wilde:


De essentie: Ryanair wil dat de piloten hun rechtszaken laten vallen voor ze verder onderhandelen. Ook de indexering van de lonen is een heikel punt. Piloten mogen het conflict niet op de spits drijven, meent Willems.

  • De Wilde: “Het water tussen de twee partijen is bijzonder diep. Wat wel nog positief is, is dat men nog in gesprek is met elkaar. Deze week is er nog briefwisseling geweest tussen de vakbonden en de directie van Ryanair.”
  • “Bij de directie zijn er twee elementen die zwaar op de maag liggen. Enerzijds zijn dat de rechtszaken die een aantal piloten vorig jaar hebben ingeleid tegen Ryanair. Daarvan wil de directie dat die eerst stopgezet worden voor er een collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) wordt ondertekend en er verder onderhandeld kan worden.”
  • “Anderzijds ligt ook de indexering van de lonen moeilijk bij de directie. De Ryanairpiloten moesten 20 procent loon inleveren tijdens de coronapandemie. Het loon is nu terug op het niveau van voor de pandemie, maar daar is geen indexaanpassing op toegepast”, verklaart de expert. “Ryanair vindt het bijzonder moeilijk om de indexaanpassing uit te voeren, want dan liggen de lonen een stuk hoger dan in de andere Europese landen waar Ryanair ook piloten heeft. En dan gaan die andere piloten ook vragen om loonsopslag. Daar zit het muurvast.”

Sluit Ryanair basis?

  • “Vanuit de kant van de piloten moet men toch voorzichtig zijn dat men niet de tak gaat afzagen waar ze zelf op zitten. We hebben in het verleden al gezien dat Ryanair een basis durft sluiten. Dat wil niet zeggen dat het niet meer zou vliegen vanaf Charleroi, maar dat kan ook vanuit andere landen met piloten die wel bereidwillig zijn. Dat kan blufpoker zijn, maar je kan het ook niet uitsluiten.”
  • “Er zijn voorbeelden waarbij Ryanair de lokale tewerkstelling afgebouwd heeft. Men vliegt dan niet meer met lokale piloten. Ryanair zit op dit ogenblik in een groot aanwervingsproces van piloten, voornamelijk in Polen en Oekraïne. Dan denk ik dat ik niet verder moet toelichten welke richting het zou kunnen uitgaan”, aldus De Wilde.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.