Dood van ‘Das Auto’ dreigt voor Duitsland

Dood van ‘Das Auto’ dreigt voor Duitsland
(Foto: Raphael Knipping/picture alliance via Getty Images)

Het belang van de auto-industrie voor de economie van de Bondsrepubliek Duitsland kan onmogelijk worden overschat. Maar de Duitse autosector heeft zich volledig miskeken op de elektrificatie van het vervoer. De dood van ‘Das Auto’ dreigt.

Waarom is dit belangrijk?

De auto-industrie heeft in Duitsland een sterke welvaartskern gecreëerd. Het succes van die industrie heeft ook gezorgd voor hoogbetaalde en veilige arbeidsplaatsen, die op hun beurt het fundament van de Duitse democratie vormen en hebben gezorgd voor politieke stabiliteit. Maar het land heeft de transitie naar elektrische wagens volledig gemist. Wat ooit de nationale trots van het land was, heeft zich nu getransformeerd in haar achilleshiel.

In het nieuws. Het Chinese BYD heeft Volkswagen in het eerste kwartaal van dit jaar ingehaald als grootste automaker op de Chinese markt. De Chinezen danken deze krachttoer volledig aan de stijgende verkoop van elektrische voertuigen.

Chinese machtsgreep in real time

  • In de eerste vijf maanden van 2023 verkocht BYD in China drie keer zoveel elektrische voertuigen als alle westerse merken samen. De wereld is getuige van een volledige verschuiving op de markt en dat in real time.
  • China is de grootste automarkt ter wereld en vertegenwoordigt bijna 40 procent van de omzet van Volkswagen, dat al tientallen jaren een dominante positie op de Chinese markt heeft.
  • Maar Volkswagen is nu gedegradeerd van marktleider tot niche-aanbieder, met een marginaal aandeel in de elektrische markt.

Zoom in. De Duitse auto-industrie heeft de opkomst van elektrische auto’s volledig gemist, waardoor ze achterop is geraakt.

  • Duitsland domineerde decennialang het tijdperk van de verbrandingsmotor. Lange tijd hebben Mercedes, BMW en Volkswagen hardnekkig vastgehouden aan de verbrandingsmotor en Tesla en andere pioniers genegeerd.
    • Vandaag is het land nog weinig meer dan de lakei van het elektrische hof, waar China de scepter zwaait.

Grondstoffen, noch digitale kennis

  • Duitsland heeft geen toegang tot de vereiste grondstoffen voor het elektrische tijdperk, zoals zeldzame aardmetalen, waardoor het afhankelijk is van import.
  • Elektrische auto’s lijken ook steeds meer op rijdende entertainmentcabines, met zelfrijdende auto’s in het verschiet. Digitale technologie is niet het sterkste punt van Duitsland.
    • Chinese elektrische voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde entertainmentsystemen, zelfs voorzien van microfoons voor karaoke, en meerdere schermen. Ze vormen het meest geavanceerde digitale apparaat met wielen. 
    • Europese autofabrikanten zijn helaas hopeloos achteropgeraakt op het gebied van digitale consumentenproducten. Ze worden geconfronteerd met iets wat ze simpelweg niet begrijpen”, schreef EuroIntelligence.
  • Ook investeerders lijken hun vertrouwen in de Duitse auto-industrie te verliezen en vragen om een heroverweging van haar strategieën en aanpak.
    • De beurswaarderingen spreken boekdelen. Tesla is vandaag drie keer meer waard dan de gecombineerde waarde van de drie grootste Duitse autobedrijven BMW, Mercedes en Volkswagen. In de afgelopen tien jaar heeft Volkswagen maar liefst 30 procent van zijn waarde verloren

Ook de overheid sloeg de bal mis

  • Dan is er de overheid, die de elektrificatiebal volledig mis sloeg. Duitsland steunt voor meer dan 90 procent van alle transport nog altijd op fossiele brandstoffen.
    • De Duitse regering streeft er bijvoorbeeld naar om tegen 2030 een miljoen openbare oplaadpunten te hebben. Om dit doel te bereiken, zouden er de komende zeven jaar elke dag 356 oplaadstations moeten worden gebouwd.

Zoom out. Het einde van de verbrandingsmotor en de versnelde elektrificatie in het transportwezen zijn cruciale ontwikkelingen. Duitslands ‘economisch mirakel’ was, met bijna een kwart van de totale productie van het land, grotendeels afhankelijk van de auto-industrie. Als de industrie zijn koers niet herbekijkt dreigt die essentiële welvaartskern af te brokkelen, wat de interne stabiliteit in gevaar brengt.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.