De hele retailsector staat onder druk. Ook in Nederland wordt er gestaakt, maar bij Albert Heijn. De vakbonden onderhandelen over betere lonen. Stefan Van Rompaey, chief editor bij RetailDetail, sprak met Business AM over de aanhoudende problemen in de sector.
Beluister hier het volledige interview met Stefan Van Rompaey:
De essentie: Nederlandse medewerkers van Albert Heijn vragen loonsopslag. Ook bij andere retailers in Nederland waren er stakingen. Retailers worden nu geconfronteerd met de gevolgen van de grotere omzet tijdens de coronaperiode: nu moeten ze besparen.
- Van Rompaey legt uit: “Bij Albert Heijn vragen ze in de logistiek zelfs meer dan 14 procent loonsverhoging, om de inflatie te compenseren. Ook bij andere ketens zijn er al stakingen geweest bij de Bijenkorf en bij de drogisterijketens. In België hebben al die ketens al lang opslag gegeven, want er is een automatische loonindexering. In Nederland is dat hard onderhandelen.”
- “De hele sector heeft twee jaar uitstel gekregen dankzij corona. Supermarkten kregen toen omzet cadeau. Nu worden ze geconfronteerd met de harde realiteit. De kosten zijn enorm gestegen en de consumptie volgt niet. (…) Ze moeten herstructureren wat ook weer handenvol geld kost. Er gaan nog slachtoffers vallen de komende maanden en jaren.”
- “Bij ons is er een traditie geweest van het afkopen van sociale vrede door medewerkers en vakbonden. Er werden hen allerlei voordelen toegestopt. Verhogingen, compensaties, extra verlofdagen, premies, noem maar op”, waarschuwt de retailexpert. “Bij Delhaize is dat zeker een deel van het probleem. Dat is een fout systeem en daar krijgen we nu de rekening van gepresenteerd.”
(ns)