Staatsbon is weer hip: “Beste campagne sinds de Leterme-bons”

De overheid kon met de jongste uitgifte van de staatsbons 262 miljoen euro ophalen. Dat is het grootste bedrag sinds de uitgifte van de beroemde ‘Leterme-bons’ in 2011.

In het nieuws: Veel Belgische spaarders zien in de staatsbon terug een alternatief voor het spaarboekje of de termijnrekening, zo blijkt uit het succes van de jongste uitgifte.

De cijfers: Er werden twee looptijden aangeboden: drie jaar en tien jaar. Met beide types samen kon het Federaal Agentschap van de Schuld ongeveer 262 miljoen euro binnenhalen.

  • De staatsbons met een looptijd van tien jaar en een coupon van 3 procent bruto brachten 44,4 miljoen euro op.
  • Via de staatsbons op drie jaar en met een coupon van 2,6 procent bruto hebben de Belgen de overheid maar liefst 217,9 miljoen euro toegestoken.
  • De inschrijvingsperiode liep van donderdag 23 februari tot en met vrijdag 3 maart.

Let wel: Op die opbrengsten moet je 30 procent roerende voorheffing betalen, waardoor je netto respectievelijk 2,1 en 1,82 procent in handen krijgt.

  • Blijkbaar vinden veel spaarders dat voldoende hoog om hun geld enkele jaren aan de staat toe te vertrouwen.
  • Maar toch liefst niet te lang, denken de meesten: de formule op drie jaar heeft duidelijk de grootste aantrekkingskracht.

Leterme

Succes: “Dit is afgetekend de meest succesvolle campagne sinds de ‘Leterme’ staatsbons van december 2011”, meldt het Federaal Agentschap nog.

  • Die staatsbons werden in de nasleep van de financiële crisis hevig gepromoot door toenmalig premier Yves Leterme (cd&v). Het ging toen om bons met een looptijd van vijf jaar en een bruto-opbrengst van 4 procent.
  • De staatsbon maakt zo een opgemerkte comeback na enkele magere jaren. De rente stond zo laag, dat er – bijvoorbeeld in het jaar 2020 – niet eens staatsbons werden uitgegeven, omdat er toch geen belangstelling voor zou zijn.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.