Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
De uitbraak van de oorlog in Oekraïne heeft niet alleen de toeleveringsketens van de Europese autobouwers geraakt, maar heeft ook er ook voor gezorgd dat afgewerkte wagens minder gemakkelijk bij de dealers en hun klanten kunnen worden afgeleverd. Er blijken immers onvoldoende chauffeurs beschikbaar voor de vrachtwagens die de nieuwe wagens van de fabrieken naar de verkooppunten moeten brengen.
Constructeurs zoals Stellantis en Renault proberen die leemte nu op te vullen door bij het eigen personeel truckchauffeurs te rekruteren en op te leiden.
Waarom is dit belangrijk?
Een groot deel van de vrachtwagenchauffeurs die op de Europese wegen rondrijden, is afkomstig uit Oekraïne. Door de uitbraak van de oorlog in Oekraïne is die bron echter grotendeels opgedroogd. Veel Oekraïense truckchauffeurs hebben immers de wapens opgenomen en zijn naar het front getrokken om de Russische indringers te bekampen.
Logistieke knelpunten: De Europese economie moest ook voordien al met een aantal logistieke knelpunten - te wijten aan de uitbraak van de coronapandemie en een tekort aan toevoer van halfgeleiders - afrekenen, maar die problemen werden door de oorlog nog verergerd.
Door een tekort aan vrachtwagenchauffeurs kwamen eind vorig jaar onder meer in de fabriek van Stellantis in Sochaux, in het oosten van Frankrijk, duizenden auto’s vast te zitten.
De constructeur werd daardoor gedwongen om
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.