Momenteel loopt nog steeds een onderzoek naar manipulatie en mogelijke ‘collusie’ rond het krantencontract, waarbij Bpost federale subsidies krijgt om papieren kranten en magazines te bedelen. Ook de naam van voorzitter Audrey Hanard wordt nu genoemd.
De essentie: Wie was er nu op de hoogte van de collusie?
- Toen het onderzoek aantoonde dat de Bpost-top afspraken maakte met uitgever DPG Media en verdeler PPP, bleek dat toenmalig CEO Dirk Tirez op de hoogte was van de collusie. Hij werd na een interne audit al op non-actief gezet, maar moest na de nieuwe onthullingen, die er onder meer kwamen na parlementaire vragen van Michael Freilich (N-VA), opstappen.
- Nu koppelt een andere topman van Bpost, de voormalige CEO van de Belgische tak Jean Muls, nog een grote naam aan het dossier: die van de jonge voorzitter van Bpost, Audrey Hanard, die door de PS is aangesteld. Freilich suggereerde in de Kamer eerder al dat ook zij op de hoogte was van de collusie, lang voor enig onderzoek.
- “Interne bronnen vertellen mij dat zij al eind januari, begin februari voor het eerst werd ingelicht over de mogelijke collusie. Maar ze heeft pas eind augustus die interne audit in gang gezet? Waarom heeft het zo lang geduurd? En heeft men bij het forensisch onderzoek binnen Bpost ook de mailbox van Hanard doorzocht?”, zo vroeg het Kamerlid destijds aan minister Petra De Sutter (Groen), bevoegd voor Bpost.
Onderliggend: Ook Muls wijst in diezelfde richting.
- Hij stuurde een mail naar de bestuurders van het bedrijf, waarin hij zegt Hanard al op 24 maart 2022 op de hoogte te hebben gebracht van de mogelijke collusie. Zo schrijft De Tijd. In haar antwoord via Whatsapp, ‘Wat je me vanmorgen vertelde, begint nu pas door te dringen. Mijn beurt om een paar onrustige nachten te beleven”, lijkt het dat Hanard zelf ook boter op het hoofd heeft.
- Bpost komt echter met een andere versie van de feiten naar buiten. Het contact tussen Muls en Hanard zou draaien rond een mail van Nicolas Meire, intern verantwoordelijk voor de krantendistributie. In die mail bracht hij Muls op de hoogte dat DPG Media de distributie van kranten in het Gentse in handen bracht van PPP. Bij Bpost is de vraag dus eerder: waarom schoot Muls zelf niet eerder in actie?