Het aantal afgelegde kilometers binnen het carpoolen is verdubbeld tegenover vorig jaar. Dat maakt verkeersinstituut Vias bekend.
Ieder trimester publiceert verkeersinstituut Vias een rapport met de belangrijkste en recentste evoluties op vlak van mobiliteit. Daaruit blijkt dat carpoolen de laatste tijd aan een enorme opmars bezig is. Sinds 2019 is het initiatief onder de bevolking met ruim 40 procent toegenomen. Daarnaast verdubbelde ook het aantal afgelegde kilometers in vergelijking met 2021, waardoor carpoolers nu 10 procent van het verkeer uitmaken.
De reden daarvoor
Volgens Vias zijn de gestegen brandstofprijzen dit jaar de voornaamste reden van die toename. Die zijn torenhoog als gevolg van de invasie in Oekraïne.
Daarnaast is het gemak er rond sterk verbeterd; carpoolparkings werden geïntroduceerd langs de hoofdwegen en online platformen – waar carpoolers met elkaar kunnen afspreken – kennen meer trafiek. Zo startte de Zweedse meubelketen Ikea dit jaar een samenwerking met het online platform Liftango, waar medewerkers aan de hand van een applicatie zich tussen woonst en werk kunnen verplaatsen.
Almaar meer prijsbewust
Ondanks dat de Belgische automobilist dit jaar 13 procent meer kilometers aflegde tegenover vorig jaar, blijkt verder uit het rapport dat het binnenlands verkeer zich nog niet hersteld heeft van de de coronacrisis. De eerste acht maanden van dit jaar werden er dagelijks ongeveer 300 miljoen kilometers afgelegd, 18 procent minder dan 2019.
Voor het begin van de crisis legde de Belg dagelijks gemiddeld nog zo’n 41 kilometer af, vergeleken met ‘slechts’ 33 kilometer vandaag. Daarnaast maken mensen ook almaar meer gebruik van de (elektrische) fiets, zo blijkt uit de cijfers. Het is dan ook een mogelijkheid dat de gebeurtenissen de afgelopen jaren invloed hebben gehad op die beslissingen.
Verkeersinstituut Vias ondervroeg ongeveer 8.000 mensen voor het mobiliteitsrapport, dat het verplaatsingsgedrag van de Belg weerspiegelt.
(as)