De vraag naar lithium-ionbatterijen zal de volgende tien jaar een verzesvoudiging kennen. Om aan die behoefte te kunnen beantwoorden zal de wereld tegen het midden van volgend decennium meer dan driehonderd nieuwe mijnen in gebruik moeten nemen. Dat blijkt uit een rapport van consultant Benchmark.
Er wordt daarbij echter ook opgemerkt dat recyclage kan helpen om de behoefte aan nieuwe mijnprojecten te beperken.
Schroot
Benchmark berekende onder meer dat de wereld zonder recyclage tegen het midden van volgend decennium in totaal 62 nieuwe kobaltmijnen zou dienen aan te boren. Wanneer echter op de herwinning van grondstoffen beroep kan worden gedaan, zou er nog slechts van 38 nieuwe locaties sprake zijn.
“Schroot van gigafabrieken zal het volgende decennium de belangrijkste bron voor de recyclage van grondstoffen voor autobatterijen blijken”, voert Benchmark aan. “Afgedankte batterijen zullen daarentegen naar verwachting pas in de loop van volgend decennium een belangrijke bron van recyclage worden. De elektrische wagens die momenteel worden verkocht, zullen immers pas over tien jaar worden gesloopt.”
Benchmark voorspelt dat het schroot van de gigafabrieken tegen het midden van dit decennium 78 procent van de beschikbare voorraden herwonnen grondstoffen zal vertegenwoordigen. “Dit jaar zal er voor meer dan 30 gigawattuur aan schroot uit de gigafabrieken voor herwinning beschikbaar zijn”, voeren de onderzoekers aan. “Dat volume zal de volgende tien jaar echter een vertienvoudiging kennen.”
“Op lange termijn zullen de verliespercentages in de gigafabrieken ongeveer een status-quo op een kleinere schaal laten optekenen, maar er zal altijd afval blijven”, merkt Sarah Colbourn, analist bij Benchmark, op. “Hoewel het groeitempo van de voorraden schroot na het einde van dit decennium zal vertragen, zal er altijd een aanzienlijk volume afval voor recyclage beschikbaar blijven.”
Verschuiving
De recyclage van grondstoffen voor autobatterijen zal volgens de onderzoekers tegen het midden van volgend decennium een duidelijke verschuiving vertonen. “Op dat ogenblik zullen afgedankte batterijen het schroot uit het productieproces als de primaire bron voor de recyclage inhalen”, merken de onderzoekers op.
“De inzameling van schroot is echter veel eenvoudiger dan het ophalen en verwerken van afgedankte batterijen. Terwijl het schroot op voorspelbare locaties – de gigafabrieken – kan worden opgehaald, is de voorraad aan afgedankte batterijen geografisch over de hele wereld verspreid. Daarvoor zal dan ook een uitgebreide inzamel-infrastructuur moeten worden opgezet.”
De recyclage van autobatterijen wordt wereldwijd door China gedomineerd. De acht grootste recyclagebedrijven van de wereld zijn allemaal in China gevestigd. “Aangezien China het grootste aantal producenten van batterijcellen herbergt, genereert het land ook de grootste hoeveelheid schroot”, merkt Benchmark nog op.
(lb)