Hoe onze buurlanden de verkoop van elektrische wagens mee in gang duwen

Nu de Green Deal van de Europese Commissie een koolstofneutraal Europa tegen 2050 vooropstelt, nadert de auto-industrie een belangrijk kantelpunt. Vanaf 2020 moet de omslag naar elektrische wagens nu wel echt komen, klinkt het.

Veel Europese lidstaten springen daarom op de kar en bieden hun inwoners steeds vaker incentives aan om een elektrische wagen te kopen. Die strategie werkt, want momenteel is Europa de tweede grootste markt voor elektrische wagens. Ver achter China, maar wel significant voor Noord-Amerika. Voor 2020 verwacht persbureau Bloomberg dat de verkoop van elektrische wagens en hybrides zal stijgen met 35 procent.

Hieronder lijsten we op hoe onze buurlanden proberen om de verkoop mee aan te zwengelen, maar eerst een blik op de situatie in eigen land. Momenteel kunnen vennootschappen en zelfstandigen elektrische wagens nog voor 120 procent fiscaal aftrekken, maar vanaf 2020 daalt dat tot 100 procent. Verder zijn elektrische auto’s ook volledig vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling (BIV).

Duitsland

In september stelde Duits bondskanselier Angela Merkel een pakket aan klimaatmaatregelen voor, met daarin subsidies om de verkoop van elektrische wagens omhoog te stuwen. Kopers krijgen een premie tot 6.000 euro als ze een elektrische auto aanschaffen. Tegen 2030 moeten er zo 10 miljoen elektrische wagens rondrijden in Duitsland.

Ook het aantal laadpalen moet fors omhoog. Nu zijn er 21.000 laadpunten verspreid over heel Duitsland, maar dat moeten er over enkele jaren 1 miljoen zijn. De Duitse regering investeert daarom 3,5 miljard euro in laadinfrastructuur.

Frankrijk

In Frankrijk moet de regering handig laveren tussen de gestelde klimaatdoelstellingen en de grieven van de ‘gele hesjes’. Die protestbeweging ontstond na een geplande verhoging van de dieselprijzen en groeide ondertussen uit tot een vertolker van algemeen ongenoegen. Volgens de betogers kunnen laagverdieners amper een nieuwe wagen kopen, laat staan een elektrische.

De staat reageert nu met premies tot 6.000 euro en een extra omruilbonus voor mensen die hun oude wagen vervangen door een elektrische wagen. De lokale overheid in Parijs zet nog een stap verder met bijkomende subsidies. Kopers met een laag inkomen kunnen zo tot 14.500 euro aan premies uit de brand slepen.

De Franse ‘gele hesjes’, ondertussen meer dan een jaar actief. – EPA

Nederland

Voor een klein land bokst Nederland flink boven zijn gewicht op het vlak van elektrische wagens. Tegen 2050 willen onze noorderburen enkel schone wagens op de weg hebben, en daarom komen er in de toekomst extra fiscale voordelen voor kopers van elektrische voertuigen.

Momenteel is er in Nederland al een lager btw-tarief in voege. Het gaat om 4 procent – in plaats van 22 procent – voor de eerste 50.000 euro van de aankoopprijs van een elektrische wagens. Ook hier doen de lokale overheden er soms een schepje bovenop. In Amsterdam konden kopers van elektrische (bestel)wagens tot 1 oktober van dit jaar een extra subsidie krijgen.

Verenigd Koninkrijk

Het Verenigd Koninkrijk is de op één na grootste automarkt in Europa, maar het aandeel elektrische wagens ligt momenteel op 1,5 procent. De overheid deelt subsidies en kortingen op volledig elektrische wagens uit. Voor een elektrische wagen krijgen Britten een korting van 4.500 pond (5.300 euro). Voor een bestelwagen op elektriciteit kan die oplopen tot 8.000 pond (9.400 euro).

Meer