Originaliteit in vacatureteksten is ver te zoeken. Hoewel werkgevers graag opvallen, puilen vacatures uit van de termen die ondertussen zo vaak misbruikt zijn dat ze nog weinig voorstellen. Dat blijkt uit een studie van vacaturesite Indeed, die op zoek ging naar de grootste dooddoeners in vacatureteksten. Opvallend is ook dat bepaalde termen nu opvallend meer gebruikt worden dan voor de covid-pandemie.
Werkgevers beschrijven in de vacature over welke eigenschappen de ideale kandidaat beschikt. Dat zijn niet alleen specifieke vaardigheden, een opleiding of een dosis ervaring, maar ze geven ook aan welke karaktereigenschappen hij of zij best heeft.
Mentaliteit
Dit zijn de vijf meest gebruikte termen in vacatures om die gewenste mentaliteit te beschrijven:
- Uitdaging
- Teamplayer
- Klantgericht
- Autonoom
- Proactief
“We zien nog heel veel holle begrippen, die tegelijk alles en niks betekenen. Of die zo breed van toepassing zijn, dat ze maar beperkt iets toevoegen. Werkgevers denken dus best goed na over ieder woord om kandidaten te triggeren met hun vacatureteksten”, aldus Kelly Oude Veldhuis van Indeed.
Beschrijving ‘geen 9-to-5 mentaliteit’ zo goed als verdwenen is
Andere veelgebruikte ‘containerbegrippen’ in vacatures zijn ‘bevlogen’ of ‘gepassioneerd’, ‘pragmatisch’ en ‘out of the box’. Opvallend, in tijden van thuiswerk en nieuwe regelgeving over work-life-balance en de bereikbaarheid buiten de kantooruren, is dat de beschrijving ‘geen 9-to-5 mentaliteit’ zo goed als verdwenen is.
Het is interessant om te zien welke termen vergeleken met juni 2019 – ruim een half jaar voor corona de arbeidsmarkt torpedeerde – nu meer of minder voorkomen. Dan valt op dat vooral de begrippen ‘uitdaging’, ‘out of the box’ en ‘proactief’ aan populariteit hebben gewonnen.