Over vijf jaar rijden er meer dan één miljoen wagens op waterstof rond

Over vijf jaar zullen er op de wereldwijde verkeerswegen meer dan één miljoen wagens met een aandrijving op basis van waterstof rondrijden. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeker Juniper Research, die de volgende jaren een sterke groei van de markt voorspelt. Eind dit jaar zouden immers slechts iets meer dan 60.000 wagens op waterstof kunnen worden geteld.

De vloot wagens die door waterstof worden aangedreven, zal over een periode van vijf jaar volgens de onderzoekers een groei met meer dan 1.500 procent kennen. “Vooral in China en het Verre Oosten zal een sterke toename worden opgetekend”, merkt Juniper Research daarbij op. 

Levensvatbaar alternatief

“Voertuigen op waterstof vormen onmiskenbaar een levensvatbaarder alternatief voor elektrische wagens die door batterijen worden aangedreven”, voert onderzoeksleider Olivia Williams, analist bij Juniper Research, aan.

“In vergelijking met batterijen, biedt waterstof immers een grotere actieradius, terwijl ook het bijvullen beduidend sneller verloopt. Daarmee kan waterstof een antwoord formuleren op de ongerustheid die veel klanten nog altijd tegenover wagens met een duurzame aandrijving koesteren.”

“Deze positieve punten hebben bij verscheidene autofabrikanten – waaronder BMW, Hyundai en Toyota – tot aanzienlijke investeringen geleid”, geeft Williams nog aan. “Dit zal ervoor zorgen dat waterstof in de autosector verder aan populariteit zal winnen en steeds meer beschikbaar zal worden.”

Volgens Juniper Research zal de groei van de markt de volgende vijf jaar vooral door de consumentenmarkt worden geleid. “Op het einde van die periode zal de wereldwijde vloot wagens op waterstof voor meer dan 60 procent uit personenwagens bestaan”, luidt het.

“Momenteel zijn er vooral vele types bedrijfsvoertuigen op waterstof in ontwikkeling. Die vaststelling kan ten dele een verklaring bieden voor de bescheiden acceptatie die de technologie momenteel bij de consument geniet. Daarnaast is er ook de hoge gemiddelde kost – vorig jaar gemiddeld meer dan 70.000 dollar – die momenteel nog altijd voor een bedrijfsvoertuig op waterstof moet worden betaald.”

Betaalbaar

“De fabrikanten zullen waterstofvoertuigen betaalbaarder moeten maken om een levensvatbare vloot uit te bouwen”, stipt onderzoeksleider Williams nog aan. “Een groter bereik en een verdere uitbreiding van de technologie voor het transport van zware goederen zullen uiteindelijk tot een sterkere groei leiden en belangrijke schaalvoordelen creëren.”

Het rapport wijst verder nog op de beperkte beschikbaarheid van tankinfrastructuur, die eveneens een bredere adoptie van de technologie afremt. “Maar die bekommernissen zullen de volgende jaren afnemen, naarmate de industrie de investeringen in de netwerken van tankstations zal opdrijven”, beklemtoont Williams.

“Daarbij moeten de leveranciers wel streven naar de aanvoer van duurzame waterstof, geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen. Daardoor zal de sector immers mee kunnen genieten van het grotere klimaatbewustzijn van de consument, dat de adoptie van alternatieve brandstoffen stimuleert.”