De geplande aandelensplitsing – waarbij het totale aantal uitstaande aandelen wordt verhoogd, en de aandelen dan de facto goedkoper worden – van Tesla is een actie van een bedrijf op het absolute toppunt van zijn macht. Dat meent Dan Ives, analist bij investeringsfirma Wedbush. Het zal meer beleggers tot kopen aanzetten, wierp Ives op in een interview met Yahoo Finance.
Maandag zei Tesla dat het plant zijn aandelen te splitsen, zodat het een dividend kan uitkeren met aandelen. Dat berichtte onder meer Business Insider.
In augustus 2020 deed Tesla al een 5-voor-1-aandelensplitsing, en sindsdien is de aandelenkoers meer dan verdubbeld. De hoogte van de volgende splitsing is nog niet bekend, maar de Raad van Bestuur heeft het besluit alvast goedgekeurd. Nu de aandeelhouders op de volgende algemene vergadering nog.
Katalysator
“Een bedrijf dat zijn tweede split in twee jaar gaat doen, doet dat niet omdat ze in een zwakke positie verkeren. Ik denk dat het een positie van kracht, vertrouwen toont”, vertelde Ives dinsdag aan Yahoo Finance.
Hoewel beleggers nog steeds beslissen of ze aandelen van een bedrijf kopen door de activiteiten ervan te beoordelen, kan een splitsing hen een reden geven om in te springen, opperde hij.
“Je koopt het niet omwille van de aandelensplitsing. Je koopt het voor de richting waarvan je denkt dat het uitgaat. Maar de aandelensplitsing zal (…) een katalysator zijn”, betoogde Ives. “Ik denk dat het slim was om het naar buiten te brengen, zodat het in ieder geval voor beleggers transparant is welke kant ze opgaan.”
Elektrische voertuigen in Europa
De Wedbush-analist merkte op dat Tesla een enorme vlucht nam na de laatste splitsing, die, vanwege de prijsverlaging, het aandeel toegankelijk maakte voor een groter aantal mensen. “De detailhandel houdt duidelijk van aandelensplitsingen”, stipte hij aan.
Ives is in het algemeen optimistisch over Tesla en merkte op dat de stijging van de energieprijzen als gevolg van de Oekraïne-oorlog een aanjager zou moeten zijn voor het bedrijf, die zou kunnen leiden tot een grotere adoptie van elektrische voertuigen in Europa.
Het bedrijf handelt ook vanuit een zeer sterke positie op het vlak van productie, meent de analist. Zo opende de onderneming onlangs bijvoorbeeld een nieuwe gigafabriek in Duitsland – de eerste in Europa. “Op dit moment is het, in EV-land althans, echt Tesla’s wereld en alle anderen betalen huur”, zei hij.
Marktwaarde
De huidige marktwaarde van de door Elon Musk geleide elektrische wagenfabrikant bedraagt meer dan 1.000 miljard dollar.
Het aandeel Tesla klom maandag, na de indiening van de aandelensplitsing, naar z’n hoogste koers in meer dan twee maanden: 1.079,77 dollar. Later werd wel wat terrein verloren. Op het moment van schrijven werd het effect verhandeld aan 1.091,81 dollar, een daling van ongeveer 1 procent ten opzichte van de vorige sluiting.
(ns)