Sinds de start van de corronacrisis zijn onze betaalgewoontes grondig veranderd. Traditionele betaalmiddelen, zoals cash geld, moeten plaats ruimen voor alternatieven, zoals contactloos betalen.
Wanneer we naar de winkel gaan, betalen we almaar minder vaak met cash geld. Door de coronacrisis heeft die betaaloptie zijn glans verloren. Alternatieve betaalmethodes zijn aan een opmars bezig. Om te beginnen grijpen we vaker naar onze smartphone om te betalen. De cijfers van Payconiq by Bancontact tonen aan dat het aantal mobiele betalingen vorig jaar met maar liefst 62 procent is toegenomen.
Mobiel betalen wint almaar meer zieltjes
Dat is een enorme toename als je weet dat er in 2020 ook al een toename met 88 procent werd opgetekend. Mobiel betalen wint op alle domeinen aan populariteit. Bij de betalingen in de winkels is er sprake van een toename van 54 procent. In totaal hebben we met z’n allen vorig jaar 10,5 miljoen keer betaald via de scan van een QR-code aan de kassa met de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die Payconiq aanbiedt.
Ook voor betalingen onder vrienden doen we almaar vaker een beroep op onze smartphone. Payconiq by Bancontact spreekt hier van een stijging van 74 procent vorig jaar.
Verwacht wordt dat mobiele betalingen ook de komende jaren zullen stijgen. “De opmars van de QR-code zal de komende tijd voor nog meer mobiele betalingen zorgen”, klinkt het bij Bancontact Payconiq Company. “Zo komen er steeds meer fysieke winkelpunten bij waar je kan afrekenen door op de betaalterminal een Payconiq-QR-code te scannen met je smartphone.”
Voorts mogen we niet vergeten dat almaar meer betalingverwerkers QR-codes van Payconiq by Bancontact integreren in de betaalterminals. Na betalingsverkeerverwerkers CCV en Payworld, startte ook Worldline in december 2021 met het aanbieden van die optie.
Contactloos betalen
We kunnen ook veilig stellen dat contactloos betalen intussen goed is ingeburgerd. In totaal zijn er 17,4 miljoen Bancontact-kaarten in omloop en met 92,1 procent daarvan kun je contactloos betalen. “Die betaaloptie is enorm populair geworden sinds de start van de coronacrisis”, aldus de betaalapp. “Eerst omwille van de hygiënische voordelen, daarna omdat we het gemak en de veiligheid ervan inzagen.”
In totaal hebben we vorig jaar maar liefst 822,7 miljoen keer betaald zonder onze kaart in een betaalterminal te steken. Dat is een stijging van 85 procent ten opzichte van 2020, toen er ook al 444,3 miljoen contactloze betalingen werden geregistreerd.
“In augustus bereikten we zelfs een historische kaap: toen betaalden we in de winkel voor het eerst meer contactloos met de Bancontact-kaart (50,8 procent) dan op de traditionele manier”, merkt Payconiq by Bancontact op. “In december 2021 waren 54 procent van alle betalingen met de Bancontact-kaart in de winkel contactloze betalingen.”
Impact online betalen
Internetwinkelen is populairder geworden tijdens de coronacrisis. Samen met die toename is de manier waarop we online een betaling afronden gewijzigd. Zo laten we onze kaartlezer almaar vaker links liggen. In totaal deden we in 2021 zo’n 224 miljoen betalingen online via Bancontact of Payconiq, oftewel 35 procent meer dan in 2020.
“In december 2021 rekenden we 78 procent van alle online betalingen af met de smartphone, via Bancontact of Payconiq”, voegt Payconiq by Bancontact hieraan toe. “Opnieuw een mooie stijging ten opzichte van december 2020, toen we nog 66 procent van onze online aankopen mobiel betaalden.”
Ondanks de grote ommezwaai richting elektronisch en mobiel betalen, haalden we in 2021 wel weer wat meer cash af. Het aantal geldafhalingen met de kaart nam met 5 procent toe, van 68,6 miljoen in 2020 tot 72,2 miljoen in 2021. “Niet echt verwonderlijk als je vergelijkt met het uitzonderlijke jaar 2020, waarin we twee lange lockdowns hadden, minder buitenkwamen en dus minder vaak geld afhaalden aan geldautomaten”, klinkt het. “Het aantal geldafhalingen lag in 2021 nog zo’n 31 procent lager dan in 2019.”
(lp)