China verstevigt controle op internet in aanloop naar Olympische Winterspelen: Grindr verdwenen uit appstores

Grindr, een datingapp die zich voornamelijk richt op homomannen, is sinds afgelopen weekend in China niet meer terug te vinden in de App Store van Apple en soortgelijke diensten van andere techbedrijven. De ingreep valt samen met de recente plannen van China om content op het internet strenger te reguleren in aanloop naar de Olympische Winterspelen die deze week van start gaan.

Het zijn de verantwoordelijken van de Chinese tak van Grindr die de app vorige week zelf van de App Store zouden hebben gehaald. Dat meldt de website Bloomberg. Reden voor die beslissing is een nieuwe Chinese wet die eind 2021 in werking is getreden. Die wet beperkt persoonlijke informatie die in apps mag worden opgeslagen en vereist dat gegevens die tussen China en andere landen worden gedeeld, worden goedgekeurd door de Chinese regering. Volgens Grindr was het niet mogelijk om hun app aan die wet te laten voldoen.

Toch lijkt er op de achtergrond nog meer aan de hand. Grindr is sinds kort namelijk ook verdwenen van de appstores van Chinese techbedrijven zoals Tencent en Huawei. Afgelopen maand ondervonden gebruikers in China al regelmatig problemen met het sturen en ontvangen van berichten.

Internet strenger reguleren

Begin vorige week liet de Chinese overheid weten het internet strenger te zullen reguleren in de aanloop naar de Olympische Winterspelen. Die gaan op 4 februari van start met als gaststad Peking. De nieuwe regelgevingen richtten zich onder andere op pornografie, geweld en roddels over lokale celebs.

Over homoseksualiteit, dat al twintig jaar legaal is in China, is toen niets gezegd. Toch zou het niet de eerste keer zijn dat het land zich richt tegen homoseksualiteit. Afgelopen zomer nog verwijderden WeChat en Tencent minstens tien chatgroepen homorechtenorganisaties.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.