De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zal mogelijk een belang van 40 procent nemen in zijn Italiaanse sectorgenoot ITA Airways, de opvolger van Alitalia. De twee partijen hebben gesprekken over een mogelijke samenwerking aangeknoopt. Dat hebben ingewijden gemeld.
Opgemerkt wordt dat er snel meer duidelijkheid over de plannen zou worden geboden, maar tegelijkertijd wordt te kennen gegeven dat een akkoord geen zekerheid is. Ook over de financiële aspecten van het project zijn geen verdere gegevens bekend.
Pandemie
Woordvoerders van Lufthansa wensten op de berichten geen commentaar te geven, maar betoogden wel dat de Duitse maatschappij eerder al liet weten open te staan voor een mogelijke samenwerking met ITA Airways.
ITA Airways begon zijn operaties half oktober. Het bedrijf telt ongeveer 2.300 werknemers. Dat is minder dan een kwart van het personeelsbestand waarover Alitalia kon beschikken.
Bij de overgang van Alitalia naar ITA Airways is ook de vloot vliegtuigen gehalveerd. De Italiaanse maatschappij beschikt vooral over narrowbody-toestellen, die grotendeels voor regionale vluchten worden ingezet.
De aanhoudende coronapandemie is voor de luchtvaartsector een enorme uitdaging gebleken. De lancering van ITA Airways gebeurde op een moeilijk moment. De maatschappij heeft sindsdien al 170 miljoen euro verlies gemaakt.
Intercontinentaal
Bij de gesprekken tussen de twee partijen zou men ook kijken naar de functie van luchthaven Roma Fiumicino in het netwerk van ITA Airways. Volgens de ingewijden zou Lufthansa eraan denken de luchthaven meer als een intercontinentaal knooppunt – vooral voor Afrikaanse en Amerikaanse routes – in te schakelen.
Eerder al was gemeld dat Lufthansa, British Airways en Delta Air Lines door ITA Airways voor een mogelijke samenwerking waren benaderd.
Ook tijdens de laatste levensjaren van Alitalia had de Italiaanse overheid al geprobeerd om Lufthansa tot een samenwerking te verleiden. De Duitse maatschappij had daarbij echter weinig concrete interesse laten blijken.
Volgens waarnemers zou er wel een grotere interesse zijn in een samenwerking met ITA Airways. De instap zou de greep van Lufthansa Group op de Europese luchtvaart verder versterken. Die groep omvat immers ook al maatschappijen zoals Swiss, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Germanwings en Eurowings.
Indien een akkoord wordt bereikt, zou de instap van Lufthansa in ITA Airways nog wel door de concurrentieregulator van de Europese Unie moeten worden goedgekeurd.
(lp)