8 tips om verstandig te investeren in wijn

De grote primeurproeverijen in de Bordeaux, traditiegetrouw in april, zijn achter de rug en het is bij de belangrijke wijnkastelen nu wachten op de prijsvorming. Grote verrassing is dat Château Latour (Pauillac) heeft laten weten dat het vanaf de oogst 2012 uit het primeursysteem stapt. Primeurwijnen worden jaarlijks in april geproefd en in juni aan de groothandel aangeboden: ze zijn nog onafgewerkt, rijpen nog op vat en worden één jaar voor botteling verkocht, dit meestal met zo’n 20 procent korting tegenover de prijs wanneer de flessen daadwerkelijk op de markt zijn.

De wijnkastelen vermijden hiermee dat ze hun dure voorraden zelf moeten financieren. Het bewaren van eigen flessen kost veel geld. De consument kan bij de importeurs de primeurwijn reserveren zodat hij zekerheid heeft over de levering van zijn lievelingswijn. Voor de kleinere, minder bekende wijndomeinen zorgt het primeursysteem voor de broodnodige cash flow en ook voor heel wat publiciteit door het mediacircus dat in april en mei in de Bordeaux de tenten opslaat.

Dit primeursysteem vertoont nu een barst. Château Latour maakte bekend dat het wijndomein vanaf volgend jaar niet meer deelneemt aan de primeurverkoop. Latour gaat de eigen wijnen (de Grand Vin en ook de tweede wijn Les Forts de Latour) zelf bewaren en deze pas op de markt brengen als ze voldoende klaar zijn. Volgens Latour worden de wijnen immers te jong gedronken en dat is zonde. Althans, dat is de officiële versie, want de échte reden zou extra geldgewin zijn. De laatste jaren zijn de wijnen van de topdomeinen in de Bordeaux exponentieel gestegen. De Aziaten en rijke Russen drijven de prijzen van de Grand Cru’s fenomenaal de hoogte in. Een fles wijn van een topkasteel is drie jaar later vaak het vijfdubbele waard.

Château Latour wil nu blijkbaar zelf een deel van die koek, want door de eigen wijnen te bewaren en mondjesmaat op de markt te brengen, creëer je schaarste en ben je minder afhankelijk van marktschommelingen (je kan een mindere oogst wat later op de markt brengen). De financiële meerwaarde gaat ook niet meer naar speculanten, négociants of importeurs, maar verdwijnt in eigen zak. Geduld en speculatie is hier financieel een schone zaak. De beslissing van Latour zet ook de positie van alle tussenpersonen onder druk, net zoals in andere economische sectoren. Producenten van kwaliteitsvolle en schaarse topproducten nemen het heft in eigen handen en bepalen zelf hoe ze de markt benaderen. Producent en consument hebben hierbij geen tussenschakels nodig. Rechtstreekse verkoop, of zelfs een wijnveiling, allemaal via het internet is hier in de toekomst een logische stap.

Wil u zelf verstandig investeren in wijn, hou dan rekening met volgende elementen:

Hou rekening met de noteringen door de wijngidsen (en in het bijzonder het tweemaandelijkse magazine The Wine Advocate van wijncriticus Robert Parker).

Een speciale flesinhoud laat de wijnprijs stijgen. Zo brengen Magnums of grotere maten later meer op omdat in die speciale volumes de wijn minstens tweemaal trager zal verouderen. Hij blijft dus langer drinkbaar.

De ideale temperatuur van een wijnkelder bevindt zich tussen 12 en 13 graden Celsius. Zolang de temperatuursveranderingen geleidelijk en beperkt zijn, is er geen schadelijk effect. Een wijnkelder in natuurlijke steen is de ultieme droom. Deze kelders worden gebouwd met steensoorten die traag opwarmen en een hoge densiteit hebben. Dat staat garant voor het behoud van een stabiele temperatuur.

Flessen die je wil bewaren, moet je horizontaal leggen zodat de vloeistof in contact blijft met de kurk (zodat deze zich opspant). Wijn is een levend product dat ademt door de kurk en bijgevolg omringende geuren kan opslorpen. Zorg voor verluchting en stockeer de wijn niet in de buurt van stookolie, verf, onderhouds- of schoonmaakproducten, papier en karton of voedingsmiddelen met een sterk geurtje.

Eénmaal de wijn gekocht, is het devies ‘afblijven.’ Je kan naar uw wijnkist(en) kijken, maar je mag ze niet aanraken (of open doen). Laat alles in de originele verpakking. Zo zal de wijn later op een veiling sneller en hoger worden afgehamerd. Wijn is ook lichtgevoelig en in een houten wijnkist is het lekker donker.

Een goed wijnjaar verhoogt de prijs. Dat is reeds het geval voor de uitzonderlijke jaargangen van 2005, 2009 en 2010.

Het afgelopen 2011 is kwalitatief wat magerder (wel goed voor witte en zoete wijnen, zoals een top Château d’Yquem) omdat het klimaat niet optimaal was. ‘We hebben een zomer gehad in de lente, en een lente in de zomer’ klinkt het bij de Franse wijnbouwers.

Koop ‘bekende’ namen, maar blijf hier weg van de échte topnamen: bijvoorbeeld Château d’Yquem (2010 – 550 euro/fles), Château Cheval Blanc (2010 – 1.080 euro/fles), Château Lafite Rothschild (2010 –1.300/fles), Château Ausone (2010 – 1.570 euro/fles), enz…

Kies klinkende namen die de Aziaten en Russen nog niet in het vizier hebben: van Château Chasse Spleen (2010 – 23 euro/fles) tot Château Angelus (2010 – 300 euro/fles) en overige wijnkastelen in die brede prijsvork zoals Château Smith Haut Lafitte, Château L’Evangile, Château Prieuré Lichine, Château Cantenac Brown, Château Talbot, Château Phélan Ségur… Hier is zeker nog financiële groei te realiseren. Veel meer dan bij glamourdomeinen als Pétrus en Mouton Rothschild die allemaal waanzinnig overprijsd zijn (meer dan 2.000 euro/fles).

En die topstreek die in de hele wereld bekend staat als het ultieme wijnparadijs is… de Bordeaux. Wijnliefhebbers, en vooral diegenen met goede Bordeaux-flessen in hun kelder, zagen de afgelopen jaren de waarde van hun wijncollectie gevoelig stijgen. België ligt vlakbij en heeft vanouds goede contacten met de négociants in de Franse wijnstreek. Spring dus in de auto en ga er netwerken.

Stel je zelf een collectie samen, denk dan aan het ‘marketing’-verhaal achter je verzameling. Veiling Sylvie’s in Antwerpen verkocht een ononderbroken collectie van 120 verschillende jaargangen (1888 – 2008) van Mouton Rothschild (en enkele bonusflessen) voor 190.000 euro (exclusief 17,5 procent commissie).

De 8 in het begin- en eindjaartal van de reeks staat voor Aziaten symbool voor oneindig geluk. De kans is groot dat de anonieme koper een Aziaat was.

Qua marketing tellen ook speciale jaartallen zoals 1900 en 2000 (millennium) mee, de oorlogsjaren 14-18 en 40-45 (bevrijdingsjaar) en de uitzonderlijk goede wijnjaren (zie tip 3).

Koop geen kastelen met een naam die de Aziaten en Russen, uw latere doelgroep, niet goed kunnen uitspreken. Het is bij hen niet de smaak van de wijn die de doorslag geeft voor de aankoop, maar wel het verhaal achter het wijndomein, het etiket en alles waar de rijke klant mee kan pronken bij vrienden en zakenrelaties. (JCV)

Meer
businessam.be
Lees meer...
Markten