Heeft de coronacrisis uw carrière overhoop gegooid? Twee HR-experts tippen hoe je LinkedIn anno 2021 efficiënt kan gebruiken in de zoektocht naar een nieuwe uitdaging.
De coronacrisis heeft, op zijn zachtst gezegd, de arbeidsmarkt integraal door elkaar geschud. Volgens een rapport van de Verenigde Naties zouden in het tweede kwartaal van 2020 alleen al wereldwijd zo’n 400 miljoen voltijdse banen verloren zijn gegaan. Ook bij LinkedIn zelf zagen ze zich dit jaar genoodzaakt om bijna 1.000 mensen aan de deur te zetten.
Stellen dat het geen ideale tijd is om op zoek te gaan naar een nieuwe job, is een open deur intrappen. Slim gebruik van het professionele sociale netwerk LinkedIn kan soelaas bieden, maar hoe val je daar extra op als talentvolle medewerker? Rob Cancilla, rekruteerder en loopbaancoach die honderden profielen per week beoordeelt, en Janine Chamberdlin, hoofd talent van LinkedIn, deelden enkele tips met Business Insider.
De juiste profielfoto
You never get a second chance to make a first impression, en een geschikte profielfoto is daarvoor een onmisbare tool in de virtuele wereld. Uit analyses van LinkedIn blijkt dat het profiel van werkzoekenden mét een foto zo’n 21 keer meer bekeken wordt dan eentje zonder.
Mijd vakantiekiekjes waarop u uw talent voor cocktails drinken tentoon spreidt. Kies in plaats daarvan voor een portretfoto waarbij uw gezicht ongeveer 60 procent van het plaatje vult. Opteer voor kledij die u ook op uw werk zou dragen, tipt Chamberdlin.
Pas je kop aan in de app van LinkedIn, daar krijg je twee keer zoveel tekens
Een uitgebreide kop
Beschouw jouw profiel als een professionele website, die je kan vinden met de juiste trefwoorden. Schrijf daarom net iets meer in je kop dan enkel één weinigzeggende functietitel – die je waarschijnlijk in je profiel zelf onderaan nog eens herhaalt. Rekruteerders gaan via LinkedIn op zoek via specifieke termen, waardoor je met een ruime functietitel een grotere kans hebt om gevonden te worden.
Neem bijvoorbeeld de kop van Rob Cancilla: Passionate About Disrupting the Talent Space // Recruiter by Day and Entrepreneur by Night // LinkdeIn Expert // Resume Writer // Content Creator // Public Speaker // Adjunct Professor.
Extra tip: als je de kop aanpast in de app van LinkedIn, krijg je twee keer zoveel tekens als op een desktop.
De omslagfoto als reclamebord
De omslagfoto bovenaan wordt vaak genegeerd door gebruikers, terwijl het een perfecte extra opportuniteit is om boven het maaiveld uit te steken. Zoek eens rond op Google naar ‘LinkedIn omslagfoto’s’ ter inspiratie. Gebruik websites zoals Canva.com om je omslagfoto te personaliseren met een slogan, quote of logo. Zo onderscheid je jezelf van andere saaie, grijze profielen met betekenisloze achtergrondfoto’s.
‘Open voor nieuwe functies’
Laat rekruteerders weten dat je open staat voor een nieuwe uitdaging, via een kadertje rond je profielfoto dat LinkedIn speciaal heeft ontwikkeld tijdens de pandemie. Die fotolijst zorgt ervoor dat je beter op te sporen bent bij zoekopdrachten van HR-professionals. Klik hiervoor op jouw profiel onder je foto op ‘Open To’ en kies vervolgens ‘Finding a New Job’.
Profielen die meer dan vijf vaardigheden vermelden, worden 27 keer vaker gezocht door HR-professionals
Vaardigheden in de verf
Wees niet te bescheiden, en maak uitgebreid gebruik van de sectie waarin je jouw vaardigheden kan omschrijven. Profielen die meer dan vijf vaardigheden vermelden, worden 27 keer vaker gezocht door HR-professionals, volgens Chamberlin. Zo kunnen potentiële werkgevers gericht zoeken op bepaalde skills, en op voorhand al het kaf van het koren scheiden.
Regelmatig updaten
Beschouw je LinkedIn-profiel als een virtuele cv, die je dan ook best zo up-to-date mogelijk houdt. Een verouderde cv is voor potentiële werkgevers nu eenmaal weinig aantrekkelijk. Deel ook regelmatig je bevindingen, bepaalde artikels of evenementen die je interessant vindt, om wat leven aan je profiel te geven.
Vacatures zoeken via LinkedIn
In plaats van het netwerk enkel passief te gebruiken, kan je ook actief op zoek naar vacatures via het platform. In de sectie ‘jobs’ kan je een gerichte zoekopdracht instellen, alsook vragen om meldingen wanneer er nieuwe geschikte vacatures voorhanden zijn.
Tips om van je bedrijfspagina een klantenmagneet te maken, kon je eerder al lezen op Business AM.