7 miljoen dollar voor reclamefilmpje van 30 seconden: de waanzinnige cijfers achter de Super Bowl

7 miljoen dollar voor reclamefilmpje van 30 seconden: de waanzinnige cijfers achter de Super Bowl
Rihanna halftime show – Kevin Mazur/Getty Images for Roc Nation

Een van de meest besproken sportevenementen van het jaar, de Amerikaanse Super Bowl, brengt elke editie honderden miljoenen dollars aan reclame-inkomsten op.

Waarom is dit belangrijk?

Adverteerders moeten jaar na jaar meer geld op tafel leggen als ze een tijdslot willen reserveren voor een reclamefilmpje. De reclame-inkomsten kwamen dit jaar uit op bijna 560 miljoen dollar, een record.

In het nieuws: De 57e Super Bowl vond zondagavond plaats in Arizona. Hoewel de Kansas City Chiefs de Philadelphia Eagles versloegen, sprong het sportevenement vooral in het oog door de duizelingwekkende cijfers en het halftime-optreden van Rihanna.

  • 7 miljoen dollar: dat is hoeveel een reclameblok van 30 seconden kost tijdens de Super Bowl, volgens cijfers van de Amerikaanse zender Fox, die dit jaar de finale van het American football uitzond. Een record.
  • Adverteerders zagen de publiciteitskosten de voorbije jaren stelselmatig stijgen. In 2019 rekende Fox “slechts” 5,6 miljoen dollar aan voor een reclamefilmpje van 30 seconden.
  • Sinds 2003 gaat elke Super Bowl gepaard met meer dan 40 minuten reclame. Dat komt neer op 80 reclamespots van 30 seconden, wat dus resulteert in 560 miljoen dollar aan reclame-inkomsten.

Opvallend detail: de artiesten die tijdens de halftime-show optreden, doen dat vaak gratis.

  • De artiesten krijgen een productiebudget van 10 à 15 miljoen dollar, maar dat wordt gebruikt om de 2.000-3.000 parttimers (decors, beveiliging, dansers en marketing) te betalen.
  • Rihanna kreeg bijvoorbeeld geen cent voor haar 13 minuten durende concert. In feite spenderen artiesten vaak zelf miljoenen dollars om de extra productiekosten te dekken.
  • The Weeknd heeft 7 miljoen dollar op tafel gelegd om het concert tijdens de Super Bowl in 2021 te financieren. Dat is vergelijkbaar met het bedrag dat Dr Dre vorig jaar uitgaf.

Waarom doen ze dat? Door tijdens de rust op te treden, genieten de artiesten een maximale exposure aan het grote publiek, en dat gedurende 15 minuten.

  • Gemiddeld wordt de Super Bowl wereldwijd door ongeveer 200 miljoen mensen bekeken.
  • Die concerten hebben dan ook een enorme impact: na zijn optreden tijdens de Super Bowl van 2017 zag Justin Timberlake zijn muziekverkoop met 534 procent stijgen.
  • Travis Scott verdubbelde zijn tarief voor optredens na zijn passage op de Super Bowl in 2018 (van 500.000 dollar naar 1 miljoen dollar).
  • Volgens het bedrijf StubHub zien artiesten na elke Super Bowl een toename van 50 procent in het aantal zoekopdrachten naar concerttickets.

En niet te vergeten: Apple betaalt de NFL maar liefst 250 miljoen dollar over vijf jaar om de halftime-show van de Super Bowl te sponsoren. Een bedrag dat bijna onbeduidend lijkt, gezien de potentiële opbrengsten van een dergelijke investering.

(ns/evb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.