6 redenen waarom drukwerk onmisbaar blijft

Geschreven met input van Drukland.be.

In de vluchtige digitale wereld waarin we leven, komt informatie van alle kanten. Dat geldt voor nieuws, maar ook reclame-uitingen en andere vormen van communicatie. Nieuws-apps en advertenties in online videostreamingdiensten zijn handig, maar tegelijkertijd ook vergankelijk.

Steeds meer bedrijven ‘gaan digitaal’. Hetzelfde geldt voor reclame en promotiematerialen. Toch biedt fysiek drukwerk een aantal voordelen waardoor het onmisbaar blijft. In dit artikel leggen we uit wat drukwerk zo uniek en onmisbaar maakt.

Eindeloze mogelijkheden

Als je kiest voor drukwerk, dan heb je keuze uit vele verschillende materialen. Banners, folders, brochures, displays en kleding, het zijn maar enkele voorbeelden van materialen en voorwerpen waaruit je kunt kiezen. Drukwerk kan bijna overal in verwerkt worden.

Hoe mooi digitale reclame-uitingen ook weergegeven zijn, het blijft uitsluitend op een beeldscherm te zien. Dit maakt drukwerk uniek en onderscheidend ten opzichte van digitale uitingen.

Wil je zelf ook materialen laten bedrukken voor je bedrijf? Of wil je voor andere (privé-)gelegenheden voorwerpen laten bedrukken? Drukkerij Drukland.be is gespecialiseerd in het bedrukken van praktisch alle voorwerpen en levert kleine of grote oplages.

Uniek drukwerk maakt het waard om te bewaren

Een favoriet of een bladwijzer maken in je internetbrowser is niet hetzelfde als een fysieke brochure of folder bewaren. Om dezelfde reden dat tijdschriften worden verkozen boven een populaire blog op internet, zal ook fysiek drukwerk het winnen van een bladwijzer of favoriet in je browser.

Er zit echter wel een voorwaarde aan deze bewering. Om jouw drukwerk het bewaren waard te maken, zal je wel iets unieks moeten maken. Iets wat het bewaren waard is. Zorg dus dat je design ‘on point’ is. Heb je geen inspiratie, dan zou je iemand in kunnen huren die een design voor je kan maken.

Drukwerk spreekt je doelgroep aan

Digitaal is álles te vinden. Dat is natuurlijk handig, maar dat maakt het ook erg onpersoonlijk. Bedrukt materiaal is persoonlijker, omdat het voor jou gemaakt is. Het spreek je aan, omdat het unieke item wat jij hebt van niemand anders is.

Veel bedrijven onderschatten de waarde van dit argument! Bekend onder het ‘endowment effect’, blijkt dat mensen hun eigen bezittingen veel meer waard vinden dan wat ze feitelijk waard zijn. Met andere woorden, je geeft iets aan je (potentiële) klanten wat nog meer waard wordt wanneer ze het eenmaal in bezit hebben. Deze belangrijke les uit de psychologie kan je in je voordeel gebruiken, wanneer jij je unieke promotiemateriaal laat bedrukken. Profiteer daar dus van!

Niet iedereen is digitaal

Toegegeven, digitaal bereik je op korte termijn veel mensen. Los van het feit dat dit bereik vluchtig en oppervlakkig is, wordt hierbij ook een belangrijke factor vergeten. Namelijk, niet iedereen is digitaal. Misschien is jouw doelgroep zelfs helemaal niet digitaal present.

Voor deze doelgroep is drukwerk de perfecte oplossing. Wanneer jouw product of doel gericht is op niet-digitalen is drukwerk een nóg belangrijker middel om hen te bereiken. Wanneer je een gemengde doelgroep hebt van digitaal vaardige mensen en anderzijds niet-digitalen, kan drukwerk een zeer waardevolle aanvulling zijn. Bedenk dus goed wie je doelgroep is en hoe je hier het beste op in kunt spelen met drukwerk voorwerpen en materialen.

Betrouwbaar drukwerk

Het internet is een wereldwijd, open toegankelijk netwerk van computernetwerken. Dat heeft als voordeel dat iedereen er gebruik van mag maken. En juist dát voordeel, brengt ook een nadeel met zich mee: iedereen schrijft op het internet (gratis) wat hij of zij wil. De waarheid van de informatie is daarmee moeilijk te achterhalen.

Hoe anders is dat met drukwerk! Je investeert niet in drukwerk met onwaarheden er op. De kosten wegen dan niet op tegen de baten. Het internet is dan een veel goedkopere optie. Dat maakt drukwerk een betrouwbare bron van informatie. Bij drukwerk weet je dus zeker dat de informatie klopt.

Kracht van herhaling

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat drukwerk een krachtig instrument is en zorgt voor een sterke verbinding met je klanten. Om jezelf echt herkenbaar te maken en je onlosmakelijk te verbinden aan je klantenkring, is het belangrijk je boodschap vaak te herhalen. Hoe vaker mensen je aanwezigheid of merk zien, hoe meer impact het heeft.

Ideaal is het dan ook om drukwerk te combineren met digitale uitingen. De mix van beide zorgt dat je constant zichtbaar bent voor klanten en, net zo belangrijk, potentiële klanten. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een vriendenteam waar je hoodies voor laat drukken!

Meer