49 euro per maand om het openbaar vervoer te gebruiken: Duitslands idee om de CO2-uitstoot te verminderen, is minder heilzaam dan verwacht

Met het in mei geïntroduceerde Deutschlandticket kunnen onze oosterburen voor slechts 49 euro per maand gebruikmaken van (bijna) al het Duitse openbaar vervoer. Op het eerste zicht een zeer aantrekkelijk aanbod. Het lijkt er echter op dat de Duitse regering het effect van de regeling op de totale uitstoot van de transportsector heeft overschat.

Waarom is dit belangrijk?

Meer openbaar vervoer is één van de maatregelen die het vaakst wordt aangehaald om onze CO2-uitstoot te verminderen. Om meer mensen aan te zetten om te pendelen met het openbaar vervoer, moeten treinen, bussen en metro's echter betaalbaar zijn.

De essentie: Hoewel het Deutschlandticket is ingevoerd om de uitstoot van de transportsector te verminderen, wordt verwacht dat die maatregel een minder grote impact zal hebben dan verwacht.

De context: Een studie van de Duitse milieuagentschap (UBA) toonde onlangs aan dat Duitsland erin geslaagd was om zijn CO2-voetafdruk tussen 2021 en 2022 te verminderen, ondanks de heropening van een aantal kolencentrales.

  • De bouw- en transportsector waren volgens het onderzoek van UBA de slechts
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.