Met het in mei geïntroduceerde Deutschlandticket kunnen onze oosterburen voor slechts 49 euro per maand gebruikmaken van (bijna) al het Duitse openbaar vervoer. Op het eerste zicht een zeer aantrekkelijk aanbod. Het lijkt er echter op dat de Duitse regering het effect van de regeling op de totale uitstoot van de transportsector heeft overschat.
49 euro per maand om het openbaar vervoer te gebruiken: Duitslands idee om de CO2-uitstoot te verminderen, is minder heilzaam dan verwacht

Waarom is dit belangrijk?
Meer openbaar vervoer is één van de maatregelen die het vaakst wordt aangehaald om onze CO2-uitstoot te verminderen. Om meer mensen aan te zetten om te pendelen met het openbaar vervoer, moeten treinen, bussen en metro's echter betaalbaar zijn.De essentie: Hoewel het Deutschlandticket is ingevoerd om de uitstoot van de transportsector te verminderen, wordt verwacht dat die maatregel een minder grote impact zal hebben dan verwacht.
De context: Een studie van de Duitse milieuagentschap (UBA) toonde onlangs aan dat Duitsland erin geslaagd was om zijn CO2-voetafdruk tussen 2021 en 2022 te verminderen, ondanks de heropening van een aantal kolencentrales.
- De bouw- en transportsector waren volgens het onderzoek van UBA de slechts

