4 Vlaamse CEO’s over VT4’s ‘Topmanager’

De krant De Standaard laat in zijn weekendeditie 4 Vlaamse topmanagers aan het woord over het VT4-programma ‘De Topmanager’, waarin Capco-CEO Rob Heyvaert op zoek gaat naar Vlaams managementtalent. Wie als laatste van 16 kandidaten de rit uitzit start straks bij Capco in een managementpositie en verdient vanaf dan € 200.000/ jaar bruto. De meningen over het programma zijn niet echt positief:

André Duval, CEO Duval Guillaume: ‘(…) Je ziet immers geen topmanagers. Daarom is een loon van 200.000 euro fel overdreven. Ik heb in het programma niemand gezien die dat loon waard is. Voor een topmanager is het niet veel, maar voor mensen tussen 28 en 35 jaar die nog niet bewezen hebben dat ze het aankunnen, is dat een topsalaris. Voor de kandidaten in het programma lijkt een loon van 100.000 euro, kosten voor de werkgever inbegrepen, het maximum. Een topmanager is voor mij iemand die raakt of inspireert. Naast initiatief nemen, creativiteit en leiderschap tonen, moet een topmanager zeer goed zijn talen beheersen. Bovendien moet hij een fantastische fysieke conditie hebben. Daar is Rob Heyvaert een goed voorbeeld van. Misschien nog belangrijker is dat een topmanager het talent heeft om zich te omringen, het moet een rassembleur zijn, zoals ik dat noem. Iemand die mensen kan samenbrengen.”

Ivan De Witte, CEO De Witte & Morel: ,Het programma is een goed initiatief omdat het de zakenwereld dichterbij brengt voor de mensen. Die zakenwereld wordt immers steeds belangrijker in hun leven. Maar er rijzen wel ernstige vragen over het programma, wegens de kunstmatigheid. Het is eerder amusement dan professioneel rekruteren, al kun je niet naast je neerleggen dat er waardevolle dingen in zitten.’

Alain De Taeye, CEO Tele Atlas: , De Topmanager is de managersversie van Big Brother . Het heeft veel weg van een uit de hand gelopen assessmentcentrum. (…) Ik ben niet echt geneigd om iemand die aan dit programma meedoet, als een ernstige kandidaat te beschouwen. (…) Dit programma heeft niets met management te maken, laat staan met reëel personeelsbeheer. De aanwerving is eigenlijk een alibi om een tv-programma te maken, wat ik vanuit het commercieel oogpunt van een tv-zender wel kan begrijpen.’

,Het is ook jammer dat het programma bepaalde clichés over managers oproept. Zoals een beloning waarbij de kandidaten van de luxe kunnen genieten in een klassehotel. Daardoor ontstaat de perceptie dat managers altijd in chique en mooie hotels kunnen uitrusten. Terwijl ze in werkelijkheid vaak op hun hotelkamer hun e-mail checken of ’s avonds laat nog aan een conference call deelnemen en dan snel een sandwich bestellen bij de roomservice.”

Joachim Coens, CEO Zeebrugse Havenbestuur: , De Topmanager is een leuk en interessant programma. De spelformule maakt het geheel boeiend. Maar de vraag rijst of de opdrachten een afspiegeling zijn van de taken van een topmanager. Ik mis in het programma twee zaken die voor zo’n manager essentieel zijn. Ten eerste zijn de opdrachten te projectmatig. Een echte topmanager moet veel meer oog hebben voor de finaliteit en de continuïteit van zijn bedrijf. (…) Een tweede item dat ik mis, is het samenspel van het personeel binnen een bedrijf. Nu werken de kandidaten samen in zeer kleine en relatief homogene groepen. Zo zijn er bedrijven, maar in grotere ondernemingen werken mensen die sterk verschillen wat kwalificaties, leeftijd en achtergrond betreft. Omgaan met die verschillen is een hele opgave. Het is een kunst om mensen van 20 en 60 jaar of mensen met verschillende ambities en achtergronden te laten samenwerken. Dat kregen we in De Topmanager nog niet te zien.”

Bron: De Standaard
Auteur: Dries De Smet

Meer
Lees meer...
Markten