36% van wat Google verdient met zoekadvertenties op Safari, geeft het af aan Apple

36% van wat Google verdient met zoekadvertenties op Safari, geeft het af aan Apple
Tim Cook (CEO Apple) en Sundar Pichai (CEO Alphabet) – Foto: Getty Images

Google betaalt Apple 36% van de inkomsten die het verdient met zoekadvertenties via de Safari-browser. Een cijfer dat vertrouwelijk had moeten blijven is door een getuige onthuld in het antitrustproces van het ministerie van Justitie in Washington.

Waarom is dit belangrijk?

Google bereikt heel wat mensen als standaard zoekmachine van Apple. De zoekmachine zit immers standaard in elk product dat wordt aangeboden door Apple, zoals iPhones en iMacs. De New York Times meldde in het najaar van 2020 dat de helft van het verkeer van Google afkomstig is van Apple-apparaten. Het exacte bedrag dat Google daarvoor aan Apple betaalt blijft giswerk.

In het nieuws. Kevin Murphy (Universiteit van Chicago) die voor de verdediging van Google optrad tijdens het antitrustproces lichtte een tip van de sluier op. Hij noemde daar het cijfer van 36% dat vertrouwelijk had moeten blijven.

  • Zowel Google als Apple hadden bezwaar gemaakt tegen het openbaar maken van details over hun overeenkomst.
  • Volgens Google zou het onthullen van aanvullende informatie over de deal “de concurrentiepositie van Google ten opzichte van zowel concurrenten als andere tegenpartijen onredelijk ondermijnen.”

Wat Apple juist ontvangt, blijft gissen

Zoom in. Beide bedrijven hebben sinds 2002 een overeenkomst die van Google de standaard zoekmachine maakt in Apple’s webbrowser Safari. Over wat Apple daarvoor aan Google factureert doen allerlei bedragen de ronde.

  • Ook vandaag blijft onduidelijk hoeveel geld dat deel van Google’s inkomsten uit zoekadvertenties in Safari precies waard is. Wel zijn al verschillende schattingen gedaan.
    • Statista meldde dat de advertentie-inkomsten van Google in 2022 ruim $224 miljard bedroegen.
    • Op basis daarvan schat Engadget dat Apple waarschijnlijk “tientallen miljarden dollars” krijgt betaald voor de standaardaanbiedingen in Safari van Google.

Zoom out. Het Amerikaanse ministerie van Justitie onderzoekt of dergelijke praktijken op termijn kunnen worden verboden omdat ze de marktwerking verstoren. De overeenkomst moet het bewijs vormen dat Google zijn dominantie op de zoekmachine- en zoekadvertentiemarkten illegaal in stand houdt.

  • Die overeenkomst is wel de belangrijkste van Google’s standaarddeals, aangezien het de zoekmachine instelt voor de iPhone, de meest gebruikte smartphone in de VS.
  • Microsoft en Apple voerden in 2020 gesprekken over de verkoop van Bing. Apple had toen plannen om Google vervangen als standaard zoekmachine op zijn apparaten. Maar de inkomsten uit de Google deal waren de belangrijkste reden dat Apple uiteindelijk geen brood zag in de overname van Bing.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.