Amazon Go is open: na 23 seconden sta je met je aankopen terug op straat

In de Amerikaanse staat Seattle opent maandag de allereerste Amazon Go convenience store voor het grote publiek. De opening was al een jaar geleden aangekondigd. Door technologische problemen kwam het echter steeds tot uitstel. Al wie over een Amazon-account beschikt en de Amazon Go app op zijn smartphone heeft, kan de winkel gewoon binnenstappen, artikelen uit de de schappen halen en gewoon terug buiten stappen, zonder langs een kassier of een prijsscanner te passeren.

De klanten moeten bij het binnenkomen bij Amazon Go enkel hun QR-code scannen. Vanaf dan neemt technologie alles over. Boven de schappen bevinden zich camera’s die samenwerken met gewichtssensoren in de schappen. Telkens een product wordt weggenomen wordt dat door de camera en sensor geregistreerd en gekoppeld aan het account van de klant in kwestie. De Amazonrekening van de klant wordt na het verlaten van de winkel dan gewoon voor de gekochte artikelen gecrediteerd. Via de app krijgen ze ook het kasticket toegestuurd. Klanten die vorige week nog een test deden verbleven exact 23 seconden in de winkel. Vanaf het scannen van de QR-code tot ze weer op straat stonden, met het gekozen artikel in de hand.

Volgens Amazon is het trackingsysteem nu voldoende exact om een onderscheid te maken tussen mensen die naast elkaar bij een schap staan, waarvan de ene een potje yoghurt kiest, de andere een flesje fruitstap uit het schap haalt en een derde die gewoon wat naar de artikelen staat te kijken. Het systeem registreert ook dat producten worden weggenomen en teruggezet.

In de winkel die toch 170 m2 groot is zijn nog 2 mensen aan de slag. Eén die de identiteit controleert van mensen die alcoholhoudende dranken willen kopen en een tweede bij de ingang die gasten begroet.

Dat bezoekers onvermijdelijk meer privacy moeten opgeven is onvermijdelijk. Elke winkel heeft een systeem met honderden camera’s. Die zijn aan het plafond vastgemaakt en monitoren elke vierkante centimeter winkel vanuit verschillende hoeken.

De opening van de eerste Amazon Go krijgt alvast zware kritiek van de vakbonden. Die vrezen voor de volledige automatisering van een job die vandaag nog door 3,5 miljoen mensen wordt gedaan en de op één na populairste job in de VS is.

[media-credit name=”@DDW” align=”aligncenter” width=”1024″][/media-credit]

De Chinezen waren eerst: ‘Een revolutie, die alles overtreft wat ooit is gezien’

Amazon Go is zeker niet de eerste volledig geautomatiseerde supermarkt. De Chinese online retailer JD.com kondigde in december de opening van ‘honderden onbemande supermarkten’ aan. De technologie die daarvoor zal worden gebruikt zou nu al superieur zijn aan die van Amazon. Meer dan 10.000 werknemers werden de voorbije maanden in het hoofdkwartier in Beijing ingezet om de testwinkels uit te proberen.

JD zal naast RFID-technologie een beroep doen op  gezichts- en fotoherkenning. Die technologie worden geïnstalleerd in het plafond van de winkel en traceert elke beweging van elke klant en uiteraard de producten die hij uit de rekken haalt. Klanten die zich herhaaldelijk in een supermarkt melden krijgen na verloop van tijd gepersonaliseerde aanbiedingen toegestuurd, die corresponderen met hun voorkeuren. Dezelfde technologie wordt ook ingezet om het voorraadbeheer te optimaliseren.

JD.com wil in een tweede tijd deze technologie onder licentie beschikbaar maken voor derde partijen. Volgens Song Ma, de voorzitter van JD.com, gaat het over ‘een revolutie, die alles overtreft wat ooit is gezien.’ Een bezoek aan een supermarkt wordt op die manier een totaal nieuwe ervaring en ook voor de winkeluitbater is sprake van een geoptimaliseerd logistiek proces en voorraadbeheer.