Nu ook Walmart met onbemande supermarkt; wat met 3,5 miljoen kassiers?

De Amerikaanse supermarktketen Walmart experimenteert met een winkelconcept waarbij geen kassiers meer aan te pas komen. Het experiment kreeg de naam ‘Project Kepler’ mee. Walmart wil zo “de winkelervaring heruitvinden met behulp van technologie en gezichtsherkenning.”

Deze aankondiging is niet zonder belang. In de Verenigde Staten zijn  nog steeds de 3,5 miljoen mensen in de verschillende supermarktketens als kassier aan de slag. Ook webwinkel Amazon test technologieën uit die onbemande supermarkten mogelijk moeten maken.

Eerder deze week kwam dan het bericht dat de Chinese internetwinkel JD.com de technologie klaar heeft om vanaf februari volgend jaar honderden onbemande supermarkten te gaan openen.

De technologie die daarvoor zal worden gebruikt zou nu al superieur zijn aan die van Amazon. Meer dan 10.000 werknemers werden de voorbije maanden in het hoofdkwartier in Beijing ingezet om de testwinkels uit te proberen.

JD.com  zal naast RFID-technologie een beroep doen op  gezichts- en fotoherkenning. Die technologie worden geïnstalleerd in het plafond van de winkel en traceert elke beweging van elke klant en uiteraard de producten die hij uit de rekken haalt. Klanten die zich herhaaldelijk in een supermarkt melden krijgen na verloop van tijd gepersonaliseerde aanbiedingen toegestuurd, die corresponderen met hun voorkeuren. Dezelfde technologie wordt ook ingezet om het voorraadbeheer te optimaliseren.

“Een revolutie, die alles overtreft wat ooit is gezien”

Volgens Song Ma, de voorzitter van JD.com, gaat het over ‘een revolutie, die alles overtreft wat ooit is gezien.’ Een bezoek aan een supermarkt wordt op die manier een totaal nieuwe ervaring. Ook voor de winkeluitbater is sprake van ‘een geoptimaliseerd logistiek proces en voorraadbeheer.’

Code Eight mikt op de meer begoede stadsbewoner, niet echt de doorsnee Walmartklant

Een ander filiaal van Walmart, Code Eight, test ondertussen in New York City een persoonlijke winkeldienst ‘voor drukbezette moeders.’ Doel is om hen aanbevelingen te sturen waarna de producten met een eenvoudig tekstbericht kunnen bestellen.

Ook dat bericht is opmerkelijk omdat de doelgroep zich buiten het gemiddelde Walmartcliënteel bevindt. Men wil wel degelijk de meer begoede stadsbewoners over de streep trekken. Die hebben zich nooit erg enthousiast getoond over Walmart.

Huishoudartikelen worden binnen de 24 uur na bestelling gratis geleverd. De rest volgt binnen de 48 uur. Artikelen die niet voldoen worden gratis opnieuw bij de klant opgehaald.