Met prijzen tussen 24.750 en 40.995 euro worden de Nissan Leaf, de Renault ZOE, en de Opel Ampera-e tot de categorie van de betaalbare elektrische auto’s gerekend. De batterijcapaciteit van de modellen ligt tussen 30,41 en 60 kWh. Dat is goed voor een rijbereik van 250 kilometer voor de Nissan, 400 kilometer voor de Renault en 520 kilometer voor de Opel. Dat willen de autoproducenten ons tenminste doen geloven.
ConsumentenorganiCC via Flickr/ Automobile Italiasatie Test-Aankoop heeft de drie elektrische automodellen getest op hun rijbereik. Volgens Test-Aankoop zouden de voertuigen 40 procent minder ver kunnen rijden dan beloofd wordt in de reclame. Die bevindingen gelden niet voor alle elektrische wagens, enkel voor de bovenstaande drie modellen. Volgens Test-Aankoop is die informatie niet helemaal betrouwbaar. Zo is het rijbereik, waar de producenten het over hebben, gemeten met de gestandaardiseerde New European Driving Cycle (NEDC). Bij die meetmethode worden wagens op de rollenbank geplaatst zonder passagiers of bagage. Bovendien blijven de lichten, de airco en de radio uit. Test-Aankoop redeneert dat deze laboratoriumsituatie niet te vergelijken is met de werkelijkheid op de rijbaan in het verkeer. Dat melden de VRT en de kranten van Het Mediahuis.Test-Aankoop nam zelf de proef op de som en onderworp de drie modellen aan een eigen test. Dat gebeurder in een realistische verkeerssituatie met één bestuurder, één volwassen passagier en twee kinderen aan boord. Elk model moest in totaal 124 kilometer afleggen en vertrok met een volle batterij die na de testrit weer opgeladen werd.
Nissan Leaf: 144, geen 250 afgelegde kilometers met een volle batterij

Nieuwe testmethode op komst
Test-Aankoop betreurt naar eigen zeggen dat autoproducenten “bedrieglijke productinformatie” communiceren. Volgens de consumentenorganisatie verschuilen ze zich achter de NEDC-meetmethode die Europa hen oplegt. Test-Aankoop is dan ook meer voorstander van de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). Die had de NEDC op 1 september moeten vervangen. De publicatie van het Koninklijk Besluit over de test, en dus de toepassing van de Europese regelgeving rond de test in België, wordt pas tegen eind december verwacht. De WLTP zou een pak meer betrouwbaar zijn op het vlak van energieverbruik. Zo worden er drie testcycli in functie van de verhouding gewicht-vermogen gehanteerd, in plaats van één uniforme cyclus. De gemiddelde snelheid van het voertuig ligt op 46,5 kilometer per uur in plaats van 34 kilometer per uur en de maximumsnelheid op 131 kilometer per uur in plaats van 120 kilometer per uur. Meer informatie over de WLTP vind je hier. In het buitenland werden tests als die van Test-Aankoop nog niet uitgevoerd op de drie modellen. Wel wordt steeds vermeld dat het rijbereik via de NEDC-methode berekend werd.