Retailers hebben in de VS in 2017 al 6.000 winkels gesloten, een absoluut record. Vandaag zijn er dan ook al 65.000 mensen minder aan de slag in de traditionele retailwinkels dan in januari.
Aan de andere kant van dat spectrum bevindt zich Amazon, dat – samen met zijn leger door derden uitgebate webwinkels op zijn site – een steeds groter deel van de snel uitbreidende e-commercesector voor zich opeist. De revolutie die Amazon op gang heeft gebracht is een symptoom van de steeds groter wordende dominantie van de grote techreuzen en de manier waarop de Amerikanen werken en winkelen.
1. Hoe dominant is Amazon?
Amazon is nu zo dominant geworden dat 43 cent van elke online uitgegeven dollar via haar passeert. Het bedrijf is nu 10 keer zo veel waard als de 10 bekendste Amerikaanse winkelketens samen. Deze laatsten vechten niet enkel tegen Amazon, maar zien het bezoek aan hun winkels ook verminderen onder impuls van een steeds verder krimpende Amerikaanse middenklasse.
2. Hoe groot is het jobverlies?
Interessant in dat verband is onderstaande grafiek van de Federal Reserve Bank of New York. Verdwijnen er veel jobs in de traditionele retailsector (rode lijn) en zijn fysieke winkels, dan compenseert de groei van de onlinewinkels (blauwe lijn) voor de meeste van die verloren jobs.
De meest performante bedrijven in de e-commercesector slagen er in hun personeel te behouden en te doen groeien (en hen zelfs opslag te geven), maar doen dankzij de inzet van technologie tegelijkertijd veel meer met hetzelfde aantal mensen.
Verwacht wordt wel dat deze doorgedreven automatisering uiteindelijk jobs zal kosten. Eerder deze week raakte bekend dat zowel Walmart als Ahold-Delhaize hun onderhoud aan robots zullen uitbesteden.
3. Hoe reageert Wall Street?
De gevolgen voor de traditionele retailers zijn kolossaal en op Wall Street zetten steeds meer speculanten in op de val van Amazons grootste concurrenten. In onderstaande grafiek de waardevermindering van traditionele winkels op de Amerikaanse beurs tijdens de periode 2006 tot 2016. Enkel Walmart houdt nog enigszins stand.
4. Heeft Amazon nog veel groeimogelijkheden?
Enorm. Verwacht wordt dat het bedrijf na de overname van de versspecialist Whole Foods niet enkel snel de markt voor verse groenten en fruit gaat domineren, maar ook van wisselstukken voor auto’s. In een volgende tijd wenkt de aanval op de apotheker. Vorige maand raakte bekend dat het met een eigen vliegtuigvloot FedEx en UPS wil gaan beconcurreren met een eigen besteldienst. Het bedrijf verlegt zijn focus dus naar het logistieke luik om een nog vloeiendere thuisbestelling te realiseren.
5. Hoe reageren de producenten?
De macht van Amazon zal ook tijdens de komende feestdagen nog eens worden geëtaleerd. Vochten traditionele speelgoedproducenten voor de plekken in winkels waar hun producten best tot hun recht kwamen, dan volgen ze nu alle een ‘Amazon-first’-strategie. Het winkelschap moet met andere woorden plaats ruimen voor de web-etalage.
6. Hoe wapenen bedrijven zich tegen het Amazongeweld?
Hoe wapenen bedrijven zich tegen het Amazongeweld? Een goed voorbeeld is eBay, een van de meest dominante bedrijven in de begindagen van de internetindustrie, die sinds dan veel van zijn pluimen is kwijtgeraakt. Maar dat bedrijf wil nu inzetten op Augmented Reality en Virtual Reality om zo producten (meubels bijvoorbeeld) aan de man te brengen die anders veelal onontdekt blijven.
7. Zijn er ook retailsectoren die niet worden afgeslacht door Amazon?
Het antwoord is ja. Er zijn nog klassieke retailers die de apocalyps hebben weten te vermijden: een daarvan is de Franse luxeholding LVMH (Louis Vuitton Moët Hennesy), die in het eerste semester van 2017 zijn inkomsten met 15% zag toenemen. Dat gebeurde niet door zijn producten in de aanbieding te zetten: de winst ging zelfs 23% hoger.
Dat succes uit zich in de prijs van het aandeel LVMH, dat 20% hoger noteert dan begin dit jaar en beter doet dan alle retail- en luxesectorindexen. Wat is het geheim van LVMH? Het bedrijf behoudt de volledige controle over zijn producten, vanaf het design tot de productie en uiteindelijk de verkoop. Dat is exact de tegenovergestelde strategie van de meeste retailketens, die meestal als tussenpersoon fungeren.
8. Heeft de traditionele retail nog toekomst?
Verschillende experts laten ondertussen hun licht schijnen op de toekomst van retail. Ook daar zijn de meningen verdeeld. Volgens de ene kan Amazon niet meer worden tegengehouden, terwijl een andere stelt dat traditionele winkels zullen overleven omdat online shoppen alles behalve leuk is.
Retail zal dus niet verdwijnen, maar veranderen. Menselijk contact blijft in die optiek cruciaal.