NMBS-CEO Sophie Dutordoir is niet te spreken over de staat waarin ze de NMBS zeven maanden geleden aantrof. In het parlement deed ze de toekomstplannen voor de spoorwegmaatschappij uit de doeken.
“Er wordt niet gesproken met elkaar. En de taken zijn veel te ingewikkeld verdeeld. Bij mijn aankomst heb ik vastgesteld dat er geen gedeelde visie bestaat. Iedereen wil gewoon gerust gelaten worden. En de dingen voortzetten zoals ze altijd al hebben bestaan, niet zozeer hoe ze efficiënter kunnen.”
“Maar het probleem is dat ze nooit werden aangemoedigd om samen te werken. Treinbestuurders mogen niet praten met treinbegeleiders, stationschefs of loketbedienden. Zij hebben zelfs afzonderlijke koffielokalen.” ‘En ja, we gaan wifi doen’ zegt Dutordoir @NMBS#VTMNieuwspic.twitter.com/YujbMq97W9
“” Jan De Meulemeester (@JDeMeulemeester) October 18, 2017
Nieuwe routeplanner en Wifi
+10.000 zitplaatsen
+ 5,1 % trein-km
+ 20% aansluitingen#nmbs#VTMNieuws pic.twitter.com/AyIiOhowBs— Jan De Meulemeester (@JDeMeulemeester) October 18, 2017
Bovendien mogen de werknemers zich verwachten aan een modernere arbeidsorganisatie. “Het is belangrijk dat zij weer goesting krijgen om samen aan het werk te gaan”, zegt Dutordoir. “Tegelijk wil ik dat zij meer verantwoordelijkheid opnemen voor hun resultaten.”
Imago opkrikken
Ondanks alle tegenslagen blijft Dutordoir in onze nationale spoorwegmaatschappij geloven: “Ik weiger te aanvaarden dat de NMBS niet beter kan. Wat een privébedrijf kan, kan de NMBS ook. Samen met de werknemers wil ik van de NMBS een modern en performant bedrijf maken.” Ze erkent dat het imago van de NMBS momenteel “niet bijster goed” is. Zo zou meer dan de helft van het personeel niet eens een e-mailadres hebben. Dutordoir hoopt dat de verbetering van de dienstverlening ook meer mensen zal overtuigen om de omslag te maken van de auto naar de trein.