De beurskapitalisering van Walmart is de helft van die van Amazon, maar Walmart heeft sinds 2008 wel 46 keer zo veel belastingen betaald als Amazon: 64 miljard dollar vs. 1,4 miljard dollar. Dat blijkt uit berekeningen van Scott Galloway, professor marketing aan de New York University.
“De storende vraag in de zakenwereld wordt dan in mijn opinie hoe we onze soldaten, brandweerlui en leraars betalen, wanneer een bedrijf een beurswaarde van 460 miljard dollar kan bereiken en het op vier na grootste bedrijf ter wereld kan worden, zonder belastingen te betalen die naam waard.”
Halloway brengt binnenkort het boek ‘The Four‘ uit, waarin hij onderzoek doet naar de invloed die de zogenaamde GAFA’s (Google, Amazon, Facebook en Apple) op ons leven uitoefenen.
Amazon betaalt amper belastingen omdat elke dollar winst die het maakt opnieuw in het bedrijf wordt geïnvesteerd. Rapporteerde de supermarktketen Walmart sinds 2008 ruim 229 miljard dollar winst voor belastingen, dan was dat voor de Amazon 14 miljard. Het bedrijf van Jeff Bezos keert evenmin dividenden uit aan de aandeelhouders.
Een koers-winstverhouding van 247. Leg dat eens uit
Dat aandeelhouders veel geduld hebben met Amazon mag blijken uit de koers/winstverhouding van dat bedrijf, wanneer die wordt vergeleken met die van zijn collega GAFA’s.
De koers-winstverhouding wordt berekend door de huidige koers van het aandeel te delen door de winst per aandeel. De k/w-verhouding geeft weer hoeveel keer de winst van een bedrijf op de beurs wordt betaald door beleggers.
Voor Apple – ’s werelds meest waardevolle bedrijf ter wereld – is die k/w-verhouding 18. Voor een aandeel Google – het op Apple na meest waardevolle bedrijf ter wereld – moet 33 keer de winst worden betaald. Voor Amazon? 247 keer!
Waarom deze verschillen?
Hoewel Apple, Google en Amazon gelijkaardige profielen hebben – ultra-machtige techbedrijven die de voorbije twee decennia een enorme dominantie op hun markt hebben bereikt – zien beleggers toch grote verschillen. De relatief lage k/w-verhouding voor Google en Apple geeft aan dat investeerders beide bedrijven als volwassen en voorspelbaar percipiëren. Amazon wordt nog steeds gezien als een groeibedrijf, waarvan niemand het uiteindelijke potentieel kan inschatten. Vroeg of laat zal het bedrijf van Jeff Bezos zijn k/w-verhouding moeten rechtvaardigen. Toch is er vandaag geen enkele aanwijzing dat dit zal gebeuren door de prijzen te doen stijgen of minder te gaan investeren.
Waarom is dit belangrijk?
Niet enkel de VS, maar landen wereldwijd lijden onder de agressieve belastingontwijkingsstrategie die de GAFA’s en andere Airbnb’s voeren. De EU werkte de voorbije dagen aan een voorstel dat symbool staat voor de strijd die de OESO en de EU voeren tegen het kapot eroderen van de billijke verdeling van de collectieve lasten. Dat is de werkelijke uitdaging, want elke euro aan belasting die wordt ontweken moet door anderen worden bijgepast.