Australië verhoogt de prijs van een pakje sigaretten per 1 september met ruim 12,5%. Het gaat om de eerste in een reeks van vier prijsverhogingen die de prijs van een pakje op 27 euro zal doen uitkomen. Dat is meer dan 1 euro per sigaret.Australië is een pionier in de strijd tegen roken en het land heeft daarbij significante successen weten te boeken. Amper 13% van de Australiërs rookt nog, een van de laagste percentages in de rijke landen. Roken in appartementsgebouwen is verboden en in de meeste publieke ruimtes geldt dat verbod zowel binnen als buiten. Winkels mogen geen sigaretten in de toonbank leggen; alles moet verborgen worden.
Vernietigende verpakkingen
Doch de grootste stap tegen het roken werd in 2011 gezet toen de Australische regering ‘s werelds strengste regels introduceerde voor de verkoop van sigaretten. Die wet stipuleerde dat sigarettenverpakkingen geen logo’s meer mochten bevatten, noch merknamen of promoties.
De verpakking kreeg een olijfgroene kleur – de minst aantrekkelijke kleur voor rokers, bleek uit onderzoek – terwijl de merknaam, in een gewoon enkelvoudig lettertype, discreet onderaan moest worden geplaatst en ruimschoots overtroffen moest worden door gezondheidswaarschuwingen en ellendige foto’s van rookgerelateerde aandoeningen.
Sigarettenfabrikanten waren ‘not amused’ en sleepten de Australische overheid voor de rechter. Volgens hen vormden deze verpakkingen een inbreuk op hun intellectuele eigendomsrechten. Nadat lokale rechtbanken de klacht hadden verworpen trokken de sigarettenfabrikanten naar de Verenigde Naties, maar ook daar vingen ze bot.
Ondertussen zijn deze verpakkingen ook in Groot-Brittannië en Frankrijk te zien, terwijl Ierland, Hongarije en Slovenië in die richting opschuiven. Verwacht wordt dat nog vele landen zullen volgen.