Harley-Davidson, de bekende Amerikaanse producent van motorfietsen, begint te lijden onder de vergrijzing van de westerse bevolking. Het aandeel Harley-Davidson ging dinsdag bijna 10% lager en noteerde op zijn laagste peil in 12 maanden tijd, nadat het bedrijf had aangekondigd personeel te moeten laten afvloeien in een aantal van zijn Amerikaanse fabrieken.
De reden voor de ontslagen is het terugschroeven van de productie door de dalende vraag. Het bedrijf ziet niet enkel de interesse in zijn nieuwe modellen verminderen, Harley-Davidson krijgt ook steeds meer concurrentie van de tweedehandsmarkt, nu babyboomers hun motor daar trachten te verpatsen.
Harley-Davidson denkt dit jaar 241.000 motorfietsen te kunnen verkopen, vergeleken met 262.000 vorig jaar, een daling van 8%. Ter vergelijking; 10 jaar geleden verkocht de iconische fabrikant nog bijna 350.000 stuks per jaar.
Generatie Y koopt amper motorfietsen
Verbetering lijkt niet snel op komst, want volgens analist David Beckel van Bernstein koopt de Generatie Y (geboren tussen 1980 en begin 1990) nog minder motorfietsen dan eerdere generaties.
Harley-Davidson rekende in een eerste tijd op het ‘Trump-effect’, dat naast grote infrastructuurwerken, ook belastingverminderingen zou brengen en ‘Buy American’ moest promoten. Maar ook Beckel denkt nu dat die beloftes ‘on hold’ staan en misschien zelfs nooit zullen worden waargemaakt.