De vraag naar vinylplaten is dermate gestegen dat Sony Music heeft beslist ze opnieuw te gaan maken. Vanaf 2018 zal het bedrijf – en dat voor het eerst sinds 1989 – in Japan opnieuw zelf vinyl-platen gaan persen.
Doch dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de mensen die de platenpersen kunnen bedienen zijn ongeveer uitgestorven, net als vinyl, dat in 1989 zijn doodstrijd leek te hebben ingezet. Toen vinyl 30 jaar geleden uitstierf, werden de meeste persen in de muziekindustrie ontmanteld. Wat overbleef is absoluut onvoldoende om aan de huidige vraag te voldoen.
In 1973 waren 3 op elke 4 verkochte platen nog vinyl-albums. Maar 20 jaar later was – door toedoen van de cd, die eind jaren 1970 mee door Sony was uitgevonden en begin jaren 1980 op de markt werd gebracht- dat cijfer gedaald tot 1,5%.
Samen met de vinylplaat verdween ook de platenpers naar de kelders van de muziekindustrie en werden sommige exemplaren verkocht aan kleinere muziekwinkels.
De comeback van vinyl
Maar na 2007 begon vinyl aan een ware comeback. Niet enkel in de VS, waar een verzesvoudiging van de verkopen werd opgetekend, maar ook in België. In totaal werden in 2016 bijna 270.000 vinyl-albums verkocht. Dat betekende een stijging met met 35,9 procent tegenover het jaar voordien.
De verkoop leverde een omzet op van bijna 6 miljoen euro. Daarmee verzekerde vinyl, dat al het negende jaar op rij een groei kon melden, zich van een marktaandeel van 5 procent.
Ook in het VK worden nu meer vinylplaten verkocht dan er digitale nummers worden gedownload. (Streaming wint overal)
Toch zitten muziekproducenten nu met de handen in het haar
De VS tellen vandaag nog 135 werkende platenpersen. De andere werden ontmanteld en zijn niet makkelijk opnieuw te assembleren.
Uiteraard zien start-ups brood in deze markt en een aantal bieden al nieuwe machines aan die ze voor 550.000 dollar (500.000 euro) proberen te slijten.
Platenbazen lijken dan weer wat terughoudend om veel geld te investeren in iets dat wel eens een modeproduct zou kunnen blijken.