In de weekendeditie van De Tijd kreeg Gert Ysebaert, de CEO van het Mediahuis, een reeks vragen voorgeschoteld over de toekomst van kranten. Ysebaert werd geïnterviewd naar aanleiding van de overname van de verlieslatende Nederlandse Telegraaf Media Groep, het bedrijf dat eigenaar is van Nederlands populairste krant “De Telegraaf”.
Op de vraag of de kranten van het Mediahuis (De Standaard, Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en NRC Handelsblad (Nederland) binnen 10 jaar nog bestaan, antwoordt Ysebaert als volgt:
“Ja. Dat is waar we op inzetten en waar we voor staan. Al is tien jaar vooruitkijken in de media heel ver.”
In hetzelfde interview zegt Ysebaert sterk in zijn merken te blijven geloven:
“Mensen hebben in het enorme aanbod ankerpunten nodig. Zoals Gazet van Antwerpen voor mij het ankerpunt is voor alles wat in Antwerpen gebeurt. Heel wat van die merken zijn ook meer dan honderd jaar oud. Ze hebben een grote rol gespeeld in de maatschappij.’
Gelooft hij nog in de toekomst van kranten? “Dat is onze uitdaging. Als we daar niet meer in geloven, moeten we iets anders gaan doen.”
“Je zal maar in print zitten”
Het onderzoeksbureau Statista publiceert deze week een grafiek die het verbruik van de verschillende media in kaart wil brengen, naargelan de verschillende leeftijdsgroepen. Statista baseerde zich daarvoor op cijfers van het Reuters Institute’s Digital News Report. De generatiekloof is evident, want in de leeftijdscategorie 18 – 34 wordt amper nog een krant gelezen, luidt de conclusie, jongeren neigen makkelijker naar online nieuws en sociale media. Voor de papieren krant ziet Statista een gans andere rol weggelegd:
“Zeer weinigen zien papieren publicaties nog als hun belangrijkste nieuwsbron, wat er op wijst dat de rol van kranten is opgeschoven van zijnde de bron van nieuws naar het geven commentaar op het nieuws.”