Amper 5 jaar geleden was Spotify een startende streaming-muziekdienst die nog in de VS moest worden gelanceerd. YouTube, het videoplatform dat in 2006 was overgenomen door Google, was net gestart met de introductie van eigen kanalen. Pas een jaar later zou Netflix hetzelfde doen met de lancering van “House of Cards”.
De veranderingen en de disruptie die deze diensten zouden teweegbrengen kwamen ongezien snel. Streaming is nu de belangrijkste vorm van muziekconsumptie. YouTube stond aan de wieg van een nieuwe klasse beroemdheden: de YouTube-sterren. Netflix en Amazon spenderen jaarlijks honderden miljoenen dollars aan de productie van originele series.
De vernietiging van een businessmodel leidt onvermijdelijk tot een ander
Deze veranderingen hebben vooral de muziekwereld door elkaar geschud en een nieuw businessmodel doen ontstaan. Konden zangers vroeger op eeuwigdurende royalties uit hun succesnummers rekenen, dan moeten ze nu hun muziek gratis weggeven en dat compenseren door inkomsten uit optredens en gesponsorde reclame.
Sommige zijn daarin uitzonderlijk succesvol: het beste voorbeeld is Chance the Rapper. Deze 24-jarige rapper uit Illinois heeft nog nooit een fysiek album verkocht, noch heeft hij een platencontract. Al zijn werk wordt gratis verdeeld via streamingdiensten.
Maar hij genereert voldoende optredens om miljoenen dollars per jaar te verdienen. Op de grote, lucratieve muziekfestivals is hij een vaste waarde en hij sloot ook contracten met merken als Apple en Kit Kat.
Het concept is vergelijkbaar met dat van populaire apps als Tinder of Candy Crush “” geef je spullen gratis weg aan de massa en creëer dan een kleine groep getrouwen die wel bereid is te betalen voor de extra’s.