Luxottica, het Italiaanse bedrijf achter bekende zonnebrillenmerken zoals Ray-Ban en Oakley, gaat fuseren met Essilor, een belangrijke Franse producent van lenzen.
Het nieuwe bedrijf heeft een gecombineerde waarde die de 50 miljard euro overstijgt. Dankzij hun samengaan hopen beide bedrijven nu synergieën te ontwikkelen die hen jaarlijks 400 Ã 600 miljoen euro moeten doen besparen. Dat is veel geld.
Beide bedrijven werkten al samen: Luxottica monteert lenzen van Essilor in zijn brillen, maar de laatste tijd kwamen ze ook steeds vaker in elkaars vaarwater. Zo startte Luxottica met het produceren van lenzen, terwijl Essilor diversifieerde naar brillen en een paar onlinebrillenwinkels kocht.
Op de aandelenbeurzen is de fusie goed onthaald. Het nieuwe fusiebedrijf was maandagavond liefst 5 miljard euro meer waard dan bij de aanvang van de beurshandel. Een duidelijk bewijs dat investeerders de fusie zien zitten.
De opvolging van Leonardo Del Vecchio
De overeenkomst lost ook een bijkomend probleem op, namelijk dat van de opvolging van de 81 jaar oude hoofdaandeelhouder Leonardo Del Vecchio van Luxottica. Die wordt met 38% van de aandelen ook hoofdaandeelhouder van het fusiebedrijf EssilorLuxottica.
Investeerders hadden zich in het verleden meer dan eens ongerust getoond over het gebrek aan een duidelijke opvolger voor de man. Hij wou namelijk niet dat een van zijn kinderen aan het hoofd van zijn bedrijf kwam. Algemeen wordt verondersteld dat die taak nu door de CEO van Essilor zal worden overgenomen.
De nieuwe groep EssilorLuxottica staat dus voor een omzet van 15 miljard euro en zo’n 3,5 miljard Ebitda (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization of een maatstaf voor de brutowinst voor aftrek van overheadkosten van een bedrijf).
Vaak zijn grote fusies ontsproten aan het brein van zakenbankiers, die hoge commissies nastreven, eerder dan de belangen van de bedrijven die ze dienen. Maar in dit geval lijkt het echt op een win-win.
Het aandeel Essilor steeg maandag met 11,2 %, Luxottica deed er 8,2% bij.