Ook luxehotelketens laten zich verleiden tot kamerverhuur op uurbasis

Kamerverhuur per uur is niet langer de exclusiviteit van louche hotels of Japanse of Argentijnse ‘love hotels’. Ook ketens die zich in het luxesegment positioneren zoals Mövenpick, Accor en Marriott, geven gasten nu de mogelijkheid om via het Franse boekingsplatform Dayuse.com een kamer te boeken voor een uur, meldt de Financial Times.

Kamerverhuur tijdens de dag biedt kortingen tot 88%

Dat kan tegen prijzen die vaak tot 40% lager liggen dan wat voor een overnachting moet worden betaald. Zo kost een junior suite in het hotel Mövenpick in Genève 300 Zwitserse frank (280 euro), eerder dan 500 frank (460 euro), op voorwaarde dat u de kamer na 9 uur ’s ochtends betrekt en ze voor 17 uur ’s namiddags verlaat.

Maar wie een kamer van 800 euro in het viersterrenhotel Marriott Opera Ambassador in het centrum van Parijs wil betrekken, betaalt daarvoor tussen 11 uur ’s ochtends en 4 uur ’s namiddags slechts 99 euro, dat is een korting van 88%.

In het Brusselse biedt het platform 35 hotels aan. Zo kan u in het vijfsterrenhotel Métropole verblijven tussen 12 en 21 uur voor 135 euro, een korting van 65%.

Bijkomende omzet van 30 à 40%

Dayuse.com werd in 2010 opgericht en laat hoteluitbaters toe hun zakencijfer op te krikken door de ongeveer 70% kamers die tijdens de dag niet worden gebruikt te huur aan te bieden. Deze inkomsten zijn welkom in een sector die werd getroffen door de terreuraanslagen van Brussel en Parijs en waar de concurrentie van platformen als Airbnb welig tiert.

Hoteleigenaars maken gewag van families die tijdens de dag een hotelkamer huren om samen van het zwembad en het fitnesscentrum te kunnen profiteren. In sommige Franse hotels is sprake van een omzetstijging van 30 tot 40%.  Deelnemende hotels profiteren ook van de formule om bijkomende diensten aan te bieden. Zo worden koffertjes met ‘sex toys’ (40 euro) of een fles champagne (70 euro) gepromoot.

Dayuse werkt ook aan een formule waarbij een dagpas voor een hotelverblijf straks als cadeaubon zal worden aangeboden. Het platform biedt 3.000 hotels aan in ruim 16 landen.