YouTube is een platform dat zo anders is dan onze traditionele media dat er geen manier is om te voorspellen wat het goed gaat doen. Alles raast voorbij, video’s én populariteit. Dat betekent dat de lijst die Forbes heeft gemaakt van de bestverdienende YouTube-sterren een redelijk aantal hele nieuwe gezichten heeft. De nummer één is echter nog steeds zonder twijfel de wellicht bekendste YouTuber ter wereld, PewDiePie.
Pew Pew Pew
De Zweed, echte naam Felix Kjellberg (foto: © PewDiePie), wint ook dit jaar de prijs voor de meeste poen met inkomsten van 15 miljoen dollar. De rest, grotendeels goed voor een miljoen of 5 per persoon, zijn allemaal reuze bekend binnen hun doelgroep maar de kans is groot dat je er nog nooit van gehoord hebt. Even proberen?
- Colleen Ballinger (aka Miranda Sings)
- Rhett en Link (talkshowhosts)
- German Garmendia (Chileense zanger)
- Markiplier (gamer)
- Tyler Oakley (LGBT activist)
- Rosanna Pansino (kookshow Nerdy Nummies)
- Anthony Padilla en Ian Hecox (Smosh)
- Lilly Sing (rapper/comedian)
- Roman Atwood (prank videos)
Inkomsten
Nu is het wel zo dat Forbes ook heeft gekeken naar meer dan alleen het aantal abonnees op YouTube, want dan was het lijstje anders geweest. Dit zijn de echte ondernemers, die tv-shows doen, zich laten inhuren door merken om content te maken, op tour gaan en vooral boeken schrijven. De uitgevers van boeken zijn allemaal maar wat blij als een YouTuber een boek bij ze wil uitgeven want succes is gegarandeerd en dus verdienen de sterren op dit niveau goed aan die deals. Het is feitelijk niet anders dan bij ‘reguliere’ bekende mensen: zo snel iedereen je kent ben je geld waard en wil iedereen met je werken om je naam en vooral fanbase te verbinden met hun merk. De grootste verdieners hebben dat goed begrepen (of in elk geval hebben hun agenten dat) en dus is het geen reeële weergave van wat je kunt verdienen met YouTube. Er zijn er genoeg die veel views hebben maar nog steeds geen geld. Het principe achter het succes van veel YouTubers is dat kijkers zich kunnen identificeren met de mensen die ze bekijken en als die sponsorship deals beginnen te maken valt dat vaak weg. Dan kun je dat dus alleen maar doen als je al zo groot bent dat het niet meer uitmaakt dat een percentage van je kijkerspubliek stopt met je te volgen. Zij hebben het: voor de rest blijft het toch zwoegen. [Bron: Dutchcowboys.nl]