De spaarrekening van de techgigant Apple valt in de smaak van de Amerikaanse spaarders. Nochtans zag de toekomst van die spaarformule er vorige maand niet zo rooskleurig uit. De Wall Street Journal meldde toen dat Goldman Sachs, de bank waar Apple mee samenwerkt voor die rekening, op zoek was naar een koper. Een persbericht van de iPhone-producent heeft nu echter alle twijfels weggenomen.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn wekelijkse nieuwsbrief.
In het nieuws: De Amerikanen hebben in totaal al 10 miljard dollar geparkeerd op de hoogrentende spaarrekening van Apple, die is voortgekomen uit een samenwerking met de Amerikaanse bank Goldman Sachs. Dat meldt het techbedrijf in een persbericht.
- Sinds de lancering in april heeft 97 procent van de Apple-spaarders ervoor gekozen om de cashbacks die ze ontvangen als onderdeel van het Apple Daily Cash-programma op die rekening te storten.
- Dat programma biedt een dagelijkse cashback van 3 procent op alle aankopen bij de partnerwinkels van het bedrijf. Daarnaast kunnen klanten dagelijks een cashback van 2 procent claimen op alle aankopen die gedaan worden met Apple Card via Apple Pay.
- Opgelet: Die spaarrekening is, net als de Apple Card, uitsluitend verkrijgbaar in de Verenigde Staten.
De details: De aankondiging van Apple tempert de geruchten over een mogelijke breuk tussen de twee partners, zoals de Wall Street Journal vorige maand meldde.
- De techreus laat zien dat, ondanks de moeilijkheden, het gezamenlijke project met Goldman Sachs ver van voorbij is.
- Liz Martin, hoofd Enterprise Partnerships van Goldman Sachs, verzekerde dat de bank “naadloze en waardevolle producten blijft leveren aan Apple Card-klanten, met een gezamenlijke focus op het creëren van een ongeëvenaarde klantervaring die consumenten helpt een gezonder financieel leven te leiden.”
Moeizame samenwerking
Maar zal dat goede nieuws genoeg zijn om de investeerders van Goldman Sachs en de klanten van Apple gerust te stellen? Dat is moeilijk te zeggen. Feit is dat hun langdurige samenwerking – de Apple Card is mogelijk gemaakt dankzij de investeringsbank – niet gemakkelijk is geweest.
- Aan de ene kant heeft Goldman Sachs moeite om geld te genereren uit de financiële diensten voor consumenten, waaronder de bankproducten van Apple. Dat heeft de geruchten aangewakkerd dat Goldman Sachs van plan is dit soort activiteiten te staken.
- Aan de andere kant was de gebruikerservaring van Apple’s spaarrekening niet optimaal. Een aantal klanten klaagde dat ze hun geld niet gemakkelijk konden opnemen.
(ns)