Binnen enkele dagen is het Black Friday. Dat is een dag waarop tal van winkels uitpakken met kortingen. Cijfers van de E-Commerce Barometer van Becom, de federatie voor de Belgische e-commerce, tonen nu aan dat een op de vier Belgen die online winkelen wacht op een koopjesperiode, zoals Black Friday, om spullen te kopen.
Key takeaways
- Voor 1 op de 4 Belgen is een koopjesperiode, zoals Black Friday, het moment om online te winkelen.
- Vooral jongeren zijn gevoelig voor koopjes.
- De Belgen hebben vorig jaar (online) 62 miljoen euro hebben gespendeerd op Black Friday.
In het nieuws: Voor 23 procent van de Belgen is een koopjesperiode het moment bij uitstek om online te shoppen.
- 26 procent heeft ook al vooraf beslist wat ze zullen kopen.
- 40 procent laat zich verrassen en beslist op het moment zelf wat ze kopen.
- Voorts leert de rondvraag van Becom ons dat jongeren (18-35 jaar) gevoeliger zijn voor koopjes. 31 procent geeft aan vooral op Black Friday online te shoppen.
- Bij andere leeftijdscategorieën zakt dat cijfer tot 19 procent (35-54 jaar) en 17 procent (55-65 jaar). Bijna 7 op 10 respondenten in die leeftijdscategorieën shoppen zowel tijdens als buiten koopjesperiodes of piekmomenten.
- Er is ook een opmerkelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Zo geeft 20 procent van de mannen aan dat ze geneigd zijn om buiten piekmomenten te shoppen. Bij de vrouwen is dat voor slechts 13 procent van de respondenten het geval.
Opgemerkt: Becom meldt ook dat de Belgen vorig jaar (online) 62 miljoen euro hebben gespendeerd tijdens Black Friday.
- De federatie telde die dag 475 transacties per minuut. Met andere woorden: de Belgen spendeerden online ruim 2,5 miljoen euro per uur op Black Friday 2023.
Opgelet voor valse kortingen tijdens Black Friday
Opgelet: Becom waarschuwt wel voor valse kortingen.
- Sommige winkels verhogen kunstmatig de prijs om zo de indruk te geven dat je een enorme korting krijgt.
- “Elk jaar opnieuw laait de discussie rond Black Friday op. Belangrijk is dat Europese regelgeving de consument beschermt tegen misleidende prijsverlagingen.” zegt Greet Dekocker, managing director bij Becom. “Als sectorfederatie willen we daarnaast initiatieven die de handel een extra boost kunnen geven, omarmen. Het is voor online ondernemers een mooie opportuniteit om hun lokaal of duurzaam karakter te tonen en zich zo te onderscheiden van andere online spelers. Laat ons eerder de creativiteit van Belgische ondernemers stimuleren en promoten.”
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.