1 op 3 Belgische werknemers vertrouwt werkgever niet

1 op 3 Belgische werknemers vertrouwt werkgever niet
Werknemers – Getty Images

Het vertrouwen tussen Belgische werknemers en werkgevers staat onder druk. Uit de nieuwe editie van de jaarlijkse Talent Trends Survey van de rekruteringsspecialist Michael Page blijkt dat een op de drie Belgische werknemers de werkgever niet volledig vertrouwt om beslissingen te nemen die zowel het bedrijfsbelang als het welzijn van medewerkers ten goede komen.


Key takeaways

  • 31 procent van de Belgische werknemers vertrouwt hun werkgever niet.
  • Bijna de helft van de werknemers denkt dat hun werkgever niet eerlijk communiceert over de lonen.
  • Werknemers verlangen niet alleen meer openheid over hun loon, maar ook op andere vlakken groeit de roep om transparantie. Zo vindt 42 procent van de respondenten dat er te weinig gebeurt met hun feedback.

In het nieuws: 31 procent van de Belgische werknemers vertrouwt hun werkgever niet.

  • De rondvraag van Michael Page bij 1.970 Belgen toont aan dat loontransparantie een heikel punt blijft. Slechts 48 procent van de Belgische werknemers denkt dat hun werkgever eerlijk communiceert over de salarissen.
    • Tegelijk geeft 42 procent van de vrouwen en 27 procent van de mannen aan dat ze vermoeden dat er een loonkloof bestaat binnen hun organisatie.
    • “Die perceptie weegt des te zwaarder met de Europese richtlijn over loontransparantie in aantocht. Maar ook los daarvan is de tendens duidelijk”, zegt Grégory Renardy, managing director bij Michael Page België & Luxemburg. “Werknemers pikken loze beloftes niet langer en verwachten transparantie over zowel hun loon als hun doorgroeimogelijkheden. Daar ben ik zelf ook grote voorstander van. Wat mij betreft, zou ik zelfs de lonen van alle functies op een blad aan de keukenmuur hangen.”
  • Werknemers verlangen niet alleen meer openheid over hun loon, maar ook op andere vlakken groeit de roep om transparantie. Zo vindt 42 procent van de respondenten dat er te weinig gebeurt met hun feedback: ze krijgen zelden te horen wat er met hun input gebeurt, waardoor zelfs goedbedoelde initiatieven vaak onder de radar blijven.
  • Ook stelt 37 procent dat de interne uitdagingen van het bedrijf onvoldoende gedeeld worden. Zonder die context is het voor medewerkers moeilijker om beslissingen te begrijpen of zich betrokken te voelen bij de koers van het bedrijf.
    • “Dat hoeft niet te wijzen op onwil, maar vaak eerder op een bedrijfscultuur waarin kwetsbaarheid nog te veel als een risico wordt gezien”, klinkt het.
  • Daarnaast geeft 34 procent aan geen zicht te hebben op de financiële situatie van hun werkgever.

Hybride werken boet aan populariteit in

Ook dit: Voorts blijkt uit de rondvraag van Michael Page dat werknemers opnieuw vaker aanwezig zijn op het kantoor.

  • Vandaag werkt nog 58 procent van de Belgische werknemers deels van thuis, terwijl dat een jaar geleden nog 63 procent was.
  • Sommige bedrijven sturen aan op meer aanwezigheid op kantoor, bijvoorbeeld om samenwerking en teamgevoel te versterken. “Het blinde vertrouwen van na COVID is voorbij: wie inzet op flexibiliteit zonder duidelijke afspraken, betaalt daar vandaag de prijs voor. Bedrijven beseffen dat ze opnieuw duidelijke kaders moeten stellen om prestaties, cultuur en betrokkenheid te beschermen, zonder terug te keren naar het rigide pre-COVID tijdperk”, zegt Renardy.

Conclusie: Hoewel de cijfers een kritisch beeld schetsen, ziet Michael Page ook veel mogelijkheden. Bedrijven die investeren in heldere communicatie, eerlijk loonbeleid en een doordacht flexibel werkmodel, kunnen niet alleen het vertrouwen herstellen, maar zelfs versterken.

  • “Vertrouwen is ook geen alles-of-niets-verhaal”, besluit Renardy. “Het is iets dat groeit in kleine stappen, met luisteren, uitleg geven en medewerkers actief betrekken. We zien elke dag dat organisaties die daarin slagen, sterker staan in de concurrentiestrijd om talent.”

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

05:00