“Zwarte dozen Amerikaanse wagens moeten meer informatie verzamelen”

Bij ongevallen in de Verenigde Staten moet de zwarte doos van de betrokken wagens meer informatie beschikbaar stellen dan nu het geval is. Dat heeft de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) gezegd. Momenteel moet die zwarte doos informatie over de laatste vijf seconden voor het ongeval registreren.

De Amerikaanse autoriteiten wil die periode echter tot de laatste twintig seconden voor de crash opvoeren. Op die manier moet het volgens de NHTSA mogelijk worden om de oorzaken van de ongevallen beter te begrijpen.

Geavanceerde rijhulpsystemen

De NHTSA heeft de voorbije drie jaar de invoering van extra maatregelen bestudeerd. Het Amerikaans Congres had in het midden van het voorbije decennium beslist dat de zwarte dozen van wagens meer informatie over de crashes zouden verstrekken. Voorzien was dat de NHTSA tegen het einde van het voorbije decennium concrete regels zou hebben ingevoerd.

Verkeersautoriteiten merken op dat de gegevens van zwarte dozen een belangrijk hulpmiddel kunnen zijn om de omstandigheden en oorzaken van crashes te achterhalen. Dat geldt onder meer ook voor ongevallen waarbij de impact van geavanceerde rijhulpsystemen wordt vermoed.

Door het verzamelen van een bijkomend pakket gegevens, kan volgens de NHTSA een uitgebreidere momentopname worden gemaakt van de acties die de chauffeur in de laatste momenten voor de crash heeft ondernomen.

“Dit kan ook de autosector helpen om toekomstige ontwerpen met het oog op betere veiligheidsomstandigheden aan te passen”, wordt er opgemerkt. “Bovendien kunnen de verkregen data helpen om efficiëntere veiligheidsvoorschriften door te drukken.”

Er wordt nog op gewezen dat de NHTSA in het begin van het voorbije decennium gegevens van zwarte dozen gebruikte in een onderzoek naar een onbedoelde acceleratie die bij een reeks wagens van Toyota moest worden vastgesteld.

Verplicht ingebouwd

Tien jaar geleden werd in de Verenigde Staten voorgesteld om in alle nieuwe wagens verplicht een zwarte doos in te bouwen. Dat voorstel werd door de NHTSA drie jaar geleden, onder impuls van toenmalig Amerikaans president Donald Trump, echter ingetrokken. Daarbij werd geopperd dat de autofabrikanten al vrijwillig in nagenoeg in alle wagens zwarte dozen hadden geïnstalleerd.

De zwarte dozen verzamelen gegevens over onder meer de snelheid, de krachten die bij de aanrijding vrijkomen, de activering van een airbag, het gebruik van de remmen en de belasting van de veiligheidsgordels.

De Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) had achttien jaar geleden geadviseerd om in alle nieuwe wagens een zwarte doos te verplichten. Aanleiding was een crash in Californië waarbij negen personen om het leven kwamen.

De NHTSA schat dat momenteel al in 99,5 procent van de nieuwe voertuigen een zwarte doos is ingebouwd. De nieuwe regelgeving zou ten vroegste in september volgend jaar kunnen worden ingevoerd.

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20