Zelfrijdende auto’s van Waymo brengen alle kuilen van LA in kaart

In Los Angeles rijden drie autonome busjes rond met chauffeur. Die busjes zijn eigendom van Waymo, die met Google-technologie een 3D-kaart bouwt van de stad. Een belangrijke stap voor zelfrijdende wagens.

Het verkeer in Los Angeles werkt anders dan dat in Palo Alto, in Aalst of in Antwerpen. Om beter te begrijpen hoe de flow van elke stad werkt, stuurt Waymo nu drie busjes de weg op in Los Angeles. Aan boord zijn lasers, sensoren, meters en radars die de omgeving in 3D zullen registeren.

Elke kuil, elke straat

Dat is een belangrijke stap voor een zelfrijdende auto. De boordcomputer moet de weg kunnen inschatten. Elke kuil en elk verkeerslicht is dan belangrijk. Tegelijk moeten de wagens ‘leren’ dat een stad als LA andere verkeersstromen kent dan pakweg New York. Om vervoer van deur tot deur mogelijk te maken (zogenaamd L5-autonoom rijden) is die kennis belangrijk.

Waymo’s moederbedrijf, Alphabet, heeft jaren ervaring met het in kaart brengen van de wereld. Google Maps of Google Street View voldoen echter niet als een wagen ook een verkeerssituatie moet inschatten. De zelfrijdende auto’s zullen dus eerst nog de menselijke input van bestuurders krijgen en die verwerken in combinatie met informatie over de omgeving.

De slimme stad

Waymo werkt met Los Angeles samen voor het project. Als zelfrijdende wagens willen slagen, is een continu gesprek tussen infrastructuurbeheerders en de auto levensnoodzakelijk, klinkt het.

Wanneer Waymo ook zelfrijdende wagens zal loslaten in Los Angeles, is nog niet duidelijk. Zelfrijdende taxi’s van Waymo rijden wel al rond in Phoenix, Arizona. Tot voor kort zat daar nog een chauffeur achter het stuur ter controle. Deze week blijkt uit een brief naar Waymo-klanten in Phoenix dat die chauffeur niet meer zal meerijden. De zelfrijdende auto komt steeds dichterbij.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20