Zee-ijs aan de noordpool verdunt twee keer sneller dan we dachten

Zee-ijs over een groot deel van het noordpoolgebied wordt twee keer sneller dunner dan we dachten, hebben onderzoekers ontdekt. De dikte van het zee-ijs is een gevoelige indicator van de gezondheid van het noordpoolgebied – en als het noordpoolgebied opwarmt, warmt de wereld op.

Het poolijs smelt terwijl de klimaatcrisis de temperatuur opdrijft, wat resulteert in een vicieuze cirkel waarin meer donker water wordt blootgesteld aan de hitte van de zon, wat leidt tot nog meer opwarming van de planeet. Het snellere ijsverlies betekent dat de kortere noordoostelijke scheepvaartdoorgang van China naar Europa gemakkelijker te navigeren wordt, maar het betekent ook dat nieuwe olie- en gaswinning beter haalbaar is.

Het berekenen van de dikte van het zee-ijs op basis van satellietradargegevens is moeilijk omdat de hoeveelheid sneeuw die er bovenop ligt aanzienlijk varieert. Tot nu toe waren de sneeuwgegevens afkomstig van metingen van Sovjet-expedities op ijsschotsen tussen 1954 en 1991. Maar de klimaatcrisis heeft het Noordpoolgebied drastisch veranderd, wat betekent dat deze informatie verouderd is.

Isolerend deken verdwijnt

Het nieuwe onderzoek maakte gebruik van nieuwe computermodellen om gedetailleerde schattingen van de sneeuwbedekking te produceren van 2002 tot 2018. De modellen volgden temperatuur, sneeuwval en beweging van ijsschotsen om de opeenhoping van sneeuw te beoordelen. Het gebruik van deze gegevens om de dikte van het zee-ijs te berekenen, toonde aan dat het twee keer zo snel dunner wordt dan eerder werd geschat in de zeeën rond het centrale Noordpoolgebied, dat het grootste deel van het poolgebied vormt.

De dikte van het zee-ijs is een gevoelige indicator van de gezondheid van het noordpoolgebied – en als het noordpoolgebied opwarmt, warmt de wereld op. Dikker ijs fungeert immers als een isolerend deken, waardoor de oceaan in de winter de atmosfeer niet opwarmt en in de zomer de oceaan beschermt tegen de zon. Dunner ijs overleeft ook minder tijdens de Arctische zomersmelt.

Er wordt ook steeds meer aangenomen dat veranderingen in het noordpoolgebied van invloed zijn op extreem weer, zoals hittegolven en overstromingen op het noordelijk halfrond.

Het snel dunner wordend zee-ijs heeft ook gevolgen voor menselijke activiteiten in het noordpoolgebied. De opening van de kortere noordoostelijke scheepvaartroute rond Siberië betekent dat er minder brandstof nodig is om goederen tussen China en Europa te vervoeren, wat leidt tot een lagere CO2-uitstoot. In februari maakte een vrachtschip voor het eerst een rondvaart in de winter. Er is ook veel belangstelling voor olie- en gaswinning.

(mah)

Lees ook: De koolstofbom die we misten: mensheid triggerde opwarming al voor tijdperk fossiele brandstoffen

Lees ook: Spectaculaire daling zuurstofniveau in meren op onze planeet (en waarom dat een probleem is)

Meer
Mijn Volglijst

Beursblik: Deutsche Bank verlaagt koersdoel Umicore

09/12/2021 07:30

(ABM FN) Deutsche Bank heeft donderdag het koersdoel van Umicore verlaagd van 52,00 naar 44,00 euro met een ongewijzigd Houden advies.

Batterijmaterialen met een hoog nikkelgehalte dragen de voorkeur weg van de autofabrikant. Dit heeft tot gevolg dat er minder vraag zal zijn naar de oplossingen van Umicore, volgens analist Tim Jones. 

Dit komt bovenop het tekort aan halfgeleiders, wat de verkopen de komende jaren onder druk zal zetten. 

Lees meer...
Markten
Lees meer...
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20