Zal de politie de controle over een autonome wagen kunnen overnemen?

Volgens experts zullen de autonome wagens van de toekomst met elkaar en met de weginfrastructuur verbonden zijn. Het wordt dus mogelijk dat de politie de controle over een voertuig volledig overneemt terwijl het rijdt.

Verliest het adagium ‘Mijn auto, mijn vrijheid’ straks elke betekenis? De kans bestaat, want binnenkort zal de politie de controle over elke wagen kunnen overnemen. Wanneer iemand over de snelheidslimiet gaat, zal de politie ervoor zorgen dat die automatisch trager gaat rijden. Maar het gaat nog veel verder. Wanneer iemand een wagen steelt, zal de politie de auto vanop afstand kunnen overnemen en de dief rechtstreeks naar het politiekantoor kunnen rijden.

Autonome functies

Al jaren zijn er meer en meer autonome functies in auto’s. Denk aan cruise control, automatisch remmen, automatisch parkeren en rijstrook-assistentie. Maar binnenkort komt hier nog veel meer bij. Vanaf één mei starten ook op de Belgische snelwegen tests met volledig autonome wagens. In de toekomst is het dan de bedoeling dat alle wagens voor optimale veiligheid met elkaar verbonden worden. Dat wordt gerealiseerd via de cloud, de wegeninfrastructuur en door snelheidsbeperkingssystemen. De politie zal wagens die over deze technologie beschikken kunnen ‘hijacken‘ en ervoor zorgen dat ze niet sneller rijden dan toegelaten.

Het wegverkeer van de toekomst

Het Amerikaanse technologiebedrijf Qualcomm werkt met tientallen autofabrikanten samen aan chipontwerpen om zo de auto’s van de toekomst te maken. Deze chips zorgen ervoor dat auto’s de ganse tijd met elkaar en met de wegeninfrastructuur verbonden zijn. Volgens Nakul Duggal van Qualcomm wordt het wegverkeer in de toekomst ingrijpend getransformeerd. Zo worden langs de kant van de snelweg een soort intelligente units geïnstalleerd die dan verbonden zijn met de wagens.

Onderstaande afbeelding illustreert de mogelijkheden:

© Paper: UAV-Enabled Intelligent Transportation Systems for the Smart City: Applications and Challenges

Duggal legde ook uit hoe men dankzij die systemen snelheidslimieten kan controleren en auto’s automatisch kan vertragen. “Je kan nu met een voertuig communiceren en de handelingen aangeven die het moet ondernemen. Dus als er een snelheidslimiet is, zal de infrastructuur die afdwingen.”

Nakul Duggal: “In dit wegmodel van de nieuwe generatie heb je camera’s en misschien een radar die alles in het oog houden. Zo weet men onmiddellijk wie er bijvoorbeeld onreglementair van rijstrook wisselt . Deze informatie wordt dan automatisch geregistreerd in politiedatabanken om zo overtredingen te kunnen bestraffen.”

Bestuurdersmonitoring

Auto’s worden vandaag al ontworpen met alertheidsmonitoren en ademanalyses. Wie bijvoorbeeld iets gedronken heeft en toch met de auto wil rijden zal zien dat hij na het uitvoeren van zo’n ademtest de controle over het stuur moet afstaan en dat zijn wagen volledig autonoom zal gaan rijden. “Het monitoren van de bestuurder is nuttig vanuit een veiligheidsperspectief”, denkt Duggal. “De alertheid van de bestuurder is van cruciaal belang om ongevallen te voorkomen. Is de bestuurder afgeleid? Is hij niet in optimale vorm? Als dit het geval is, kan de auto zichzelf besturen en naar een veilige plek brengen waar hij geen invloed heeft op andere weggebruikers.”

Meer