YouTube gaat reclame tonen tussen YouTube Shorts

YouTube zet de laatste maanden sterk in op YouTube Shorts, dat is een functie van YouTube waarbij de focus ligt op korte video’s. Die zijn net als video’s op TikTok optimaal om te bekijken op de smartphone. Bij TikTok zie je tussen de video’s al heel wat reclamespotjes passeren en dat zal nu ook het geval worden bij YouTube Shorts.

Google heeft laten weten dat het reclame zal beginnen tonen tussen video’s op YouTube Shorts. Voorlopig was dat nog niet het geval bij de functie.

YouTube Shorts

YouTube moet mee met z’n tijd en dat doet het tegenwoordig met de – wel heel sterk op TikTok gebaseerde – functie YouTube Shorts. Daarbij kan je net zoals op TikTok korte filmpjes bekijken die gefilmd zijn in portretmodus, waardoor je ze dus makkelijk op je smartphone kan bekijken. Net zoals bij TikTok gaat het om een feed waarbij je naar boven scrolt om nieuwe video’s te zien.

Een groot verschil met TikTok was echter dat je op YouTube Shorts voorlopig geen reclame te zien kreeg. Je kon dus rustig verder scrollen zonder dat je ooit onderbroken werd door een reclamefilmpje. Daar komt nu verandering in. Want vanaf deze week zal Google videoadvertenties tonen tussen de YouTube Shorts. Dat kondigde het bedrijf zelf aan tijdens het Marketing Live-evenement.

Positief voor creators

Jerry Dischler, de vicepresident en general manager van Google Ads, liet in een blogpost al weten dat de introductie van advertenties positief zal zijn voor de makers van YouTube Shorts. Die zullen namelijk een deel van de winst ontvangen, zoals nu al het geval is bij de traditionele video’s op YouTube.

Voorlopig worden creators op YouTube Short betaalt met geld vanuit het zogenaamde YouTube Shorts Fund. Dat is een fonds dat werd opgestart speciaal voor Shorts. Het fonds heeft een portefeuille van 100 miljoen dollar (zo’n 94 miljoen euro) waarmee de gebruikers betaald worden op basis van het aantal views en interacties hun video’s halen. Daarbij gaat het om bedragen van 100 tot 10.000 dollar (94 tot 9.400 euro) per video.

Maar in de toekomst zal er voor creators dus meer geld te rapen vallen op YouTube Shorts omdat ze ook inkomsten kunnen genereren uit advertenties.

Meer