Wright Electric: “Elektrisch vliegen is minder veraf dan aangenomen”

Over zes jaar al zal mogelijk een volledig elektrisch vliegtuig voor het transport van honderd reizigers op de markt verschijnen. Dat heeft de Amerikaanse onderneming Wright Electric, de stuwende kracht achter het initiatief, gezegd. Experts erkennen dat de aankondiging van Wright Electric de tijdlijn voor de introductie van een commercieel passagiersvliegtuig op hernieuwbare energie sterk zou versnellen.

Wright Electric is daarbij van plan om in een bestaand vliegtuig van het type BAe 146 vier elektromotoren in te bouwen.

Voorsprong

Bedoeling is de vier straalmotoren van het toestel door elektromotoren te vervangen, zodat het vliegtuig tot een emissievrij type kan worden omgebouwd. De toestellen zouden met hun elektrische krachtbron een uur in de lucht kunnen blijven en een afstand van ongeveer 740 kilometer kunnen afleggen.

“Op die manier kan het bedrijf al op korte termijn duurzame luchtvaart aanbieden, terwijl ondertussen gewerkt wordt aan een compleet nieuw elektrisch vliegtuig”, voert Jeffrey Engler, chief executive van Wright Electric, aan.

Wright Electric zou met een vloot omgebouwde toestellen mogelijk al over vijf jaar vluchten met klimaatneutrale vliegtuigen kunnen aanbieden. Daarmee zou het Amerikaanse bedrijf een belangrijke voorsprong kunnen uitbouwen tegenover gevestigde vliegtuigconstructeurs. Airbus zou pas midden volgend decennium een elektrisch vliegtuig op de markt brengen.

De BAe 146 is een regionaal vliegtuig dat oorspronkelijk door BAE Systems werd gebouwd. De omgebouwde toestellen zouden kunnen worden ingezet op regionale verbindingen tussen steden zoals New York en Boston in de Verenigde Staten of tussen Rio de Janeiro en Sao Paulo in Brazilië.

Ook op routes tussen verschillende Europese steden zou op het toestel beroep kunnen worden gedaan. Dergelijke services worden momenteel vaak door een Airbus A320 of een Boeing 737 aangeboden.

Batterijtechnologie

“Reizigers eisen een milieuvriendelijker vervoer en wij willen tonen dat er alternatieven beschikbaar zijn”, merkt Engler op. “Een omgebouwd vliegtuig zal altijd nadelen hebben, maar tegelijkertijd kan er met een gecertificeerd model worden gewerkt.” Wright Electric krijgt bij zijn plannen steun van de vliegtuigmaatschappijen EasyJet en Viva Aerobus.

Wright Electric, vijf jaar geleden in Los Angeles opgericht, wil uiteindelijk eind dit decennium zijn compleet nieuwe elektrisch vliegtuig Wright 1 voorstellen. Dat toestel zal 186 reizigers over een afstand van bijna 1.300 kilometer kunnen vervoeren.

“De plannen van het bedrijf zijn wel afhankelijk van de vooruitgang die in de batterijtechnologie kan worden opgetekend,” erkent Engler.

De originele BAe 146 maakte bijna veertig jaar geleden zijn debuut op de markt. De productie werd twintig jaar geleden stopgezet. De capaciteit van het vliegtuig om snel te kunnen klimmen en de beperkte geluidshinder die het toestel veroorzaakte, maakte de BAe 146 bijzonder geschikt voor operaties in stedelijke gebieden.

Een aantal andere bedrijven passen kleinere vliegtuigen – zoals de Cessna Caravan of de Cessna 337 Skymaster – aan om elektrisch vervoer door de lucht te kunnen aanbieden.

(bzg)

Meer