Winnen in de corona-economie? Neen, bedankt!

De coronapandemie heeft grote delen van de wereld lamgelegd en duizenden grote en kleine ondernemingen verplicht – hopelijk tijdelijk – de deuren te sluiten. Andere ondernemingen kunnen de vraag naar goederen en diensten dan weer amper volgen. 

‘Every day Black Friday!’, schreef de Wall Street Journal eerder deze week bijvoorbeeld over Webwinkel Amazon. Lees even mee. Websitebezoeken: +32%. Verkoop toiletpapier: +186%. Geneesmiddelen tegen hoest: +862%. Vitamines voor kinderen: +287%. Huis- en keukengerei: +1.181%.

Oprichter Jeff Bezos en zijn ex-vrouw MacKenzie Bezos zijn samen met de Chinees Pony Ma (Tencent) dan ook de enige 3 miljardairs in de Bloomberg Billionaires top 20, die hun fortuin dit jaar zagen toenemen.

Meer verkopen, minder winst

Maar andere ondernemingen die de vraag zien pieken verdienen niet noodzakelijk meer geld. Bedrijven die pakjes leveren, online retailers, media en sociale media… ze zien de vraag enkel toenemen. Maar samen met die toegenomen vraag stijgen de kosten en dalen de marges.

Pakjesverzenders Fedex en UPS noteren een stijging van 7,2% in het aantal residentiële leveringen. Daar gelden lage marges. De winstgevende B2B-leveringen lieten een daling van 3% optekenen in de eerste 3 weken van maart. Daar komt voorlopig weinig verandering in. Beide bedrijven vrezen werknemers te moeten ontslaan.

De dagelijkse bezoeken aan microblogsite Twitter zijn sinds 1 januari met 23% gestegen. Advertentie-inkomsten zijn in hetzelfde tijdsbestek met 20% gedaald. Adverteerders schrappen gewoon hun budgetten.

De krant Boston Globe meldt een stijging van het aantal websitebezoeken met 140%, maar ook daar dalen de advertentie-inkomsten. Gannett, een Amerikaanse uitgever van voornamelijk lokale kranten, zag het aantal  digitale abonnementen in een week met 72% stijgen… terwijl het beursaandeel sinds februari met 80% is gedaald.

Target, een Amerikaanse supermarkt, noteert een grote stijging in de verkoop van producten zoals toiletpapier. Daar zit weinig marge op. Producten met grotere marges zien geen stijging in de verkoop. Hoewel Target in maart 20% meer verkocht, lijkt de winst vorig kwartaal te zullen dalen.

Meer