Wijnproducenten zien in Zuid-Korea een steeds aantrekkelijker markt

De Verenigde Staten bleven ook vorig jaar de belangrijkste wijnmarkt van de wereld. Zuid-Korea, sinds het jaar voordien op een tweede plaats, komt echter steeds dichterbij. Dat blijkt uit een rapport van consulent Wine Intelligence, waarin cijfers over de evoluties vorig jaar op de wijnmarkt in vijftig landen zijn opgenomen.

De top vijf bestaat verder uit het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Duitsland. Dat bleken allemaal wijnmarkten die vorig jaar sterke prestaties lieten optekenen.

Pandemie

“In de Verenigde Staten kon ook de wijnmarkt profiteren van een sterke economische opleving, gedeeltelijk gestuwd door overheidsstimulansen”, voert Lulie Halstead, directeur van Wine Intelligence, aan. “Zuid-Korea blijft echter aan belang winnen. Drie jaar geleden stond het Aziatische land nog op een tiende plaats.”

“Terwijl de groei van de wijnmarkt in de Verenigde Staten een vertraging toont, laat Zuid-Korea een aanhoudende opmars optekenen. De Zuid-Koreaanse wijnmarkt liet tijdens de tweede helft van het voorbije decennium een jaarlijkse groei van meer dan 11 procent noteren.”

“Globaal diende het voorbije jaar een negatieve tendens te worden geregistreerd”, merkt Halstead op. “Dat fenomeen moet duidelijk aan de uitbraak van de coronacrisis worden gelinkt. Maar terwijl de wereldwijde wijnmarkt in volumes en waarde het voorbije jaar een daling kende, had de pandemie op bepaalde markten een positieve invloed.”

“In verscheidene landen konden de consumenten door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hun wijnvoorraden niet langer in het buitenland kopen, maar dienden zich tot lokale leveranciers te wenden. Dat was onder meer het geval in Noorwegen, Zweden en Finland, drie landen die vorig jaar in de ranglijst de sterkste vooruitgang kenden.”

Ook een aantal Zuid-Amerikaanse markten – Brazilië, Colombia en Argentinië – gingen er sterk op vooruit. “Dat was te danken aan een groeiende consumentenbasis, de opkomst van e-commerce en verschuivingen in het gedrag van het publiek”, betoogt Halstead.

Toerisme

“Omgekeerd moest worden vastgesteld dat in regio’s die door een grote afhankelijkheid van het toerisme worden gekenmerkt – zoals Spanje, Italië en Frankrijk – het voorbije jaar terrein hebben moeten prijsgeven. Dit heeft uiteraard te maken met de de dramatische daling van het wijnvolume dat vakantiegangers in die landen drinken.”

Andere landen die het voorbije jaar met een achteruitgang werden geconfronteerd, zijn Angola en Zuid-Afrika. In Angola werd de wijnverkoop gehinderd door de zware economische problemen waarin het land verzeild is geraakt. De Zuid-Afrikaanse wijnmarkt diende af te rekenen met een verbod op de verkoop van alcohol dat de overheid invoerde om de coronapandemie aan te pakken.

“Op vele markten had de enorme toename van de e-commerce tijdens Covid-lockdowns, ook op de wijnverkoop, een positieve impact”, benadrukt Halstead nog. “Dit betekende voor een sector een ongekende groeikans. Uit enquêtes blijkt dat vele wijndrinkers vastbesloten zijn met online aankopen door te gaan, zelfs wanneer de Covid-beperkingen worden opgeheven.”

Het rapport voert verder nog aan dat Colombia naast Brazilië, Polen, Roemenië, Zuid-Korea en Singapore tot de categorie groeimarkten is toegetreden. Mexico en Rusland zijn daarentegen uit die groep weggevallen en worden nu als opkomende wijnmarkten aangeduid.

Tenslotte wordt opgemerkt dat China, dat eveneens tot de opkomende markten wordt gerekend, van een vierde naar een zeventiende plaats is teruggezakt.

(bzg)

Meer