De Beaujolais Nouveau is er: boecht voor Amerikanen of toch weer de moeite?

Hij is er weer: de Beaujolais Nouveau. Ondanks een crash in populariteit en een bedorven reputatie in het begin van de jaren 2000, beleeft die primeurwijn zowaar een opleving. Plus, ongeacht of je hem nu lust of niet: het blijft een intrigerende toestand, het produceren en verzenden van 30 miljoen flessen wijn over de hele wereld binnen 60 dagen na de oogst.

De traditie van Beaujolais Nouveau gaat terug tot de jaren 1800. Wijnmakers bottelden hun pas gefermenteerde wijn, geproduceerd uit druiven die slechts een paar maanden eerder waren geoogst. Een ongewoon krap tijdsbestek in termen van wijnbereiding. Beaujolais Nouveau begon als een wijn gedronken door wijngaardarbeiders, om het einde van de oogst te vieren.

Deze gelegenheid riep op tot een groots feest onder de wijnboeren uit de Beaujolais, maar ook onder de eigenaren van bars en restauranthouders in het nabijgelegen Lyon, die deze wijnen per vat zouden kopen. Daarna ontdekten de Parijzenaars Beaujolais Nouveau. In het begin van de jaren zestig zagen enkele lokale wijnboeren, zoals Georges Duboeuf, potentieel in de gemakkelijke drank en besloten ze de wijn te promoten met een wedstrijd om te zien wie de eerste fles naar Parijs kon krijgen.

Van daaruit verspreidde het fenomeen Beaujolais Nouveau zich door heel Europa, in de jaren tachtig in Noord-Amerika, gevolgd door Azië in de jaren negentig. Hij werd zo populair dat een derde van de productie van Beaujolais gewijd is aan de Nouveau-stijl. Er worden meer dan 35 miljoen flessen geproduceerd en gedistribueerd binnen 110 landen.

Maand vroeger dan eeuw geleden

De officiële releasedatum van Beaujolais Nouveau-wijnen verschoof in de loop van de 20e eeuw. Bij de oprichting van de Beaujolais AOC in 1937 konden wijnen uit de regio (inclusief bottelingen in Nouveau-stijl) pas na 15 december van hetzelfde jaar worden vrijgegeven. Maar tegen 1951 veranderde de regelgeving en de officiële releasedatum werd 15 november.

In 1985 beschouwde het INAO (Institut National des Appellations d’Origine) de derde donderdag van november als de officiële releasedatum van Beaujolais Nouveau-wijnen. Naarmate de belangstelling voor deze wijnen in het buitenland groeide, zijn wijnmakers sindsdien begonnen ze nog eerder uit te brengen, zodat de flessen beschikbaar zijn in internationale schappen en klaar zijn voor de officiële releasedatum.

De Beaujolais Nouveau Day, die jaarlijks wordt gevierd op de derde donderdag van november, viel dit jaar op 18 november.

Geliefd bij velen, verafschuwd door anderen

Geliefd bij velen, verafschuwd door anderen, heeft de vin primeur de afgelopen jaren wel degelijk een kwaliteitsstijging ondergaan. Vanwege hun gebrek aan veroudering, zijn Beaujolais Nouveau-wijnen licht en fruitig, gekenmerkt door een laag tanninegehalte en heldere zuren. Iets wat in de smaak valt bij de Amerikanen en de Japanners bijvoorbeeld, maar blijkbaar weer appelleert bij jongere wijndrinkers die tuk zijn op rosé.

Critici van Beaujolais Nouveau beschrijven de wijnen als dun of zonder complexiteit, maar de Nouveau-stijl is niet bedoeld voor langdurige rijping. Deze wijnen worden het best jong gedronken, licht gekoeld en vergezeld van een oogst-geïnspireerde maaltijd.

Beaujolais-wijnen worden altijd gemaakt van Gamay-druiven en de Nouveau’s worden geproduceerd met behulp van koolzuurmaceratie (macération carbonique). De resulterende wijnen vertonen roze en paarse tinten en zijn fris en vaak gekenmerkt door smaken van zure kers, aardbei en banaan.

“De vintage 2021 is een terugkeer naar de basis voor Beaujolais”

Ondanks het uitdagende groeiseizoen 2021, gekenmerkt door een verwoestende aprilvorst en een zomer van hagel en regen, kunnen Nouveau-fans enkele charmante en klassieke Gamays verwachten. “De vintage 2021 is een terugkeer naar de basis voor Beaujolais”, zegt Franck Dubeouf van het familiebedrijf Georges Duboeuf, de grootste Nouveau-producent.

In het afgelopen decennium waren telers gewend geraakt aan hete zomers en vroege oogsten, wat vollere wijnen met meer alcohol opleverde. “Deze vintage brengt ons terug naar wat de Beaujolais zo speciaal maakt”, zegt Duboeuf. “Wijn die aromatisch is en aangenaam om te drinken.”

De Nouveau 2021 is over het algemeen lager in alcohol, vooral in vergelijking met rijpere jaargangen zoals 2015 en 2020, beaamt ook Philippe Bardet, CEO van Maison Jean Loron en vicepresident van Inter Beaujolais, de overkoepelende wijnorganisatie van de Beaujolais. “Ze tonen aroma’s van kersen, bloemen, frambozen en een vleugje kruiden. Het is een lichtere stijl; een klassieke vintage van weleer”, zegt Bardet.

Hernieuwde waardering, aangewakkerd door jongere generatie

Terwijl de verkoop van Nouveau in onze contreien al dan een decennium gestaag is gedaald, hebben veel producenten een hernieuwde waardering gezien in recente jaargangen, aangewakkerd door een jongere generatie, en een grotere diversiteit aan wijnen die op de markt komen. “Ik zie een nieuwe interesse in Beaujolais Nouveau, met name met meer onafhankelijke wijnhuizen die Nouveaus met één domein creëren die kwaliteit, waarde en iets nieuws bieden”, zegt Bardet.

Duboeuf is getuige van dezelfde stijgende belangstelling. “We waren verrast door de vraag naar Nouveau dit jaar. Mensen willen feestvieren en een jongere generatie ontdekt Nouveau op sociale media”, zegt hij. Terwijl de bestellingen van Duboeuf stegen, kon hij niet aan de vraag voldoen en stuurde hij bijvoorbeeld 15 procent minder Nouveau naar de VS, na Japan de grootste afnemer van de primeurwijn, dan vorig jaar. “Door de zeer late oogst, medio september, hadden we niet genoeg tijd om de Nouveau te bottelen en naar elke regio ter wereld te verzenden die hem wilde hebben”, legt hij uit.

Maar, zegt Duboeuf, een tekort aan Nouveau zou een kans kunnen zijn om de Beaujolais Villages van 2020 en de Beaujolais crus van 2018 en 2019 te verkennen. “We hebben een uniek terroir, met de oudste granieten in Frankrijk. De toekomst voor Beaujolais zijn de Villages en cru-wijnen, die ideaal zijn om drie tot vijf jaar na de oogst te drinken.”

(jvdh)

Meer
door businessam.be
Mijn Volglijst

Update: EBA: Europese banken staan er beter voor

04/12/2021 10:54

(ABM FN-Dow Jones) De grootste Europese banken hebben hun solvabiliteit, winstgevendheid en liquiditeit zien stijgen. Dit bleek vrijdag uit de laatste transparantie-oefening van de Europese bankautoriteit EBA.

Aan het einde van het tweede kwartaal stond de CET 1 ratio van de120 deelnemende banken op 15,8 procent. Dat is 0,8 procentpunt meer dan medio 2020. Fully loaded steeg het percentage van 14,7 naar 15,5 procent.

Lees meer...
Markten
Lees meer...
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20