Wereldwijde autoverkoop valt terug tot laagste niveau in meer dan decennium

Er zullen dit jaar wereldwijd 67,6 miljoen nieuwe wagens worden verkocht. Daarmee zal de afzet van de sector terugvallen tot het laagste niveau in elf jaar tijd. Dat blijkt uit een rapport van het Center Automotive Research in Duisburg. Tegenover vorig jaar zou de verkoop met 5,3 procent inkrimpen.

De Duitse onderzoekers waarschuwen dat de daling van de wereldwijde autoverkoop de prijzen van de auto’s sterk kan opdrijven. “Constructeurs zullen immers de kosten van de onbenutte capaciteit willen compenseren”, luidt het.

Schaars product

“Over de hele wereld zullen potentiële autokopers op een schaars aanbod en sterk stijgende prijzen voorbereid moeten zijn”, merkt Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Center Automotive Research, op. “Ook tegenover twee jaar geleden, onmiddellijk na de uitbraak van de coronapandemie, zal de verkoop met ongeveer van een miljoen wagens terugvallen.”

“De belangrijkste reden voor die achteruitgang zijn de aanzienlijke productieproblemen waarmee de constructeurs door de haperingen in de aanvoer van componenten en grondstoffen worden geconfronteerd”, voert Dudenhöffer aan.

“Auto’s zijn een schaars product geworden. Er is momenteel al maanden sprake van een gebrek aan halfgeleiders, terwijl de lockdowns in China voor een vertraging in de logistiek zorgen. Bovendien werd de activiteit in Europa ook door de oorlog in Oekraïne getroffen.”

Vrije hand

Volgens Ferdinand Dudenhöffer zullen de fabrikanten proberen de meerkosten voor hun onderbenutte fabrieken proberen te compenseren door de prijzen voor hun wagens op te drijven. “Door het schaarse aanbod aan nieuwe wagens zullen de constructeurs bij die prijsverhogingen nagenoeg de vrije hand hebben”, waarschuwt de expert. 

“Vorig jaar al werden bij vele fabrikanten al de aanbiedingen met kortingen geschrapt. Bovendien besliste een aantal constructeurs om de productie van goedkopere modellen en varianten terug te schroeven en zich vooral op duurdere types toe te spitsen.”

“Dit alles betekent dat de sector op hogere inkomsten kan rekenen, nadat de fabrikanten ook al tijdens de coronapandemie – ondanks de tijdelijke stilstand van de transportbanden – aanzienlijke inkomsten konden melden.”

In de Verenigde Staten moet volgens het rapport een achteruitgang van 9 procent worden verwacht. “Zelfs in China zal met een inkrimping van 2,1 procent rekening moeten worden gehouden”, stipt Düdenhoffer aan. Voor Duitsland wordt een daling met 6 procent naar voor geschoven.

Vijf jaar geleden haalde de wereldwijde autoverkoop met een afzet van 84,4 miljoen nieuwe wagens zijn absolute piekniveau.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20